Wielka Brytania od soboty wprowadziła zmiany dla przewoźników z Unii Europejskiej. Ministerstwo Infrastruktury ma uwagi do trybu przyjęcia nowych rozwiązań. Zdaniem szefa resortu Andrzeja Adamczyka brytyjski rząd nie powiadomił unijnych krajów z wyprzedzeniem o zmianach, co nie pozwoliło na dostosowanie do regulacji. Ministerstwo interweniuje w tej sprawie u władz brytyjskich.
Zmiany wynikają z rozporządzenia Ministra Transportu Zjednoczonego Królestwa nr 1260/2022 "The Drivers’ Hours, Tachographs, International Road Haulage and Licensing of Operators (Amendment) Regulations 2022" z 26 listopada 2022 roku.
Zmiany dla przewoźników z Unii Europejskiej
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało w komunikacie, że zmiany, które weszły w życie od 24 grudnia br., przewidują zakaz wykonywania przez przewoźników z Unii Europejskiej jednej operacji przewozu kabotażowego po wjeździe bez ładunku do Wielkiej Brytanii. Kabotaż to zarobkowy transport ładunku pomiędzy punktami odbioru znajdującymi się w innym państwie członkowskim niż kraj, w którym przewoźnik założył działalność gospodarczą.
Przewoźnicy z UE nadal będą mieli możliwość wykonywania dwóch przewozów kabotażowych na terenie Wielkiej Brytanii w ciągu 7 dni, po dostarczeniu ładunku w ruchu międzynarodowym - zgodnie z art. 462 ust. 7 lit.a i b umowy handlowej pomiędzy Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem (TCA) - podano.
Ponadto wprowadzony został zakaz wykonywania operacji transportu kombinowanego na terenie Wielkiej Brytanii przez przewoźników unijnych. Transport kombinowany polega na tym, że towary są przewożone w tej samej jednostce ładunkowej lub pojeździe przy użyciu dwóch, lub więcej rodzajów transportu. "Oznacza to, że przewoźnicy z UE będą mogli wykonywać przewozy do/z UK wyłącznie w całości tym samym pojazdem lub zespołem pojazdów. Niedozwolone natomiast będzie odbieranie/dostarczanie pojazdami ciężarowymi naczep/przyczep do/z portów lub terminali kolejowych wykonując przewóz na terytorium Wielkiej Brytanii" - wyjaśniło MI.
Polski resort infrastruktury poinformował ponadto, że przewidziano możliwość wykonywania przewozów między Wielką Brytanią a krajami trzecimi przez przewoźników z UE jedynie na podstawie zezwoleń EKMT. Jak wyjaśniono, dotychczas dla tego rodzaju operacji transportowych wymagana była jedynie licencja wspólnotowa. Wymóg ten dotyczy również przewozów z UK do Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu oraz w odwrotnym kierunku.
Ministerstwo Infrastruktury interweniuje
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że biorąc pod uwagę tryb przyjęcia tych rozwiązań, resort podejmuje interwencję w tej sprawie u władz brytyjskich.
"Biorąc pod uwagę tryb przyjęcia tych rozwiązań, bez powiadomienia państw członkowskich Unii Europejskiej z wyprzedzeniem, pozwalającym na dostosowanie się do nowych wymagań, podejmujemy interwencję w tej sprawie u władz brytyjskich" - powiedział szef MI, cytowany w komunikacie.
"Występujemy z postulatem wprowadzenia rozwiązań przejściowych pozwalających na dostosowanie się przedsiębiorców transportowych do nowych wymogów lub rozpatrzenie możliwości odstąpienia od części z nich" - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Kelvin Atkins / Shutterstock