Węgierski producent autobusów Ikarus rozpocznie wytwarzanie autobusów na gaz ciekły w drugiej połowie 2017 roku. Powiadomił o tym w wywiadzie dla środowego dziennika „Magyar Hirlap” właściciel spółki Gabor Szeles. Węgrzy chcą mocno ruszyć ze sprzedażą w Europie i tym samym mogą stać się konkurencją dla polskiego Solarisa.
Obecnie trwa w Ikarusie produkcja prototypu. Zgodne z ustaleniami pierwszy autobus 127 o napędzie na gaz ciekły wyjedzie w europejską trasę w lipcu, najpóźniej w sierpniu. Jego prezentacja nastąpi m.in. w Brukseli. - Produkcję seryjną rozpoczniemy w drugiej połowie roku – oświadczył Szeles na łamach gazety.
Podkreślił, że autobusy o napędzie na gaz ciekły wspiera zarówno rząd węgierski, jak i Unia Europejska. Przypomniał, że Ikarus rozwija ich produkcję m.in. w ramach wsparcia unijnego.
Autobusy na gaz
- Państwo węgierskie wspiera budowę zakładów LNG, które mają powstać w okolicy Miszkolca, jak również kupno autobusów o takim napędzie. Oczekiwane jest szybkie rozpowszechnienie się tych autobusów na Węgrzech - powiedział prezes koncernu.
Jak podkreślił, Ikarus prowadzi rozmowy o zawarciu umowy na dostawy takich autobusów do Rosji i Iranu, a ponadto zainteresowanie nimi wykazuje Unia Europejska.
Szeles w zeszłym roku podkreślał, że przyszłość w miejskim transporcie publicznym nie należy do pojazdów z silnikami na benzynę. W tym kontekście informował, że Ikarus pracuje nad projektem autobusu elektrycznego bez baterii akumulatorowej, w którym system ładowania byłby napędzany także na gaz ciekły.
- Dzięki temu rozwiązaniu zostałby zlikwidowany problem długiego czasu ładowania prądu – powiedział w wywiadzie dla "Magyar Idoek" w połowie zeszłego roku.
Powiadomił też wówczas, że Ikarus zwiększył moc produkcyjną do 3 tys. sztuk autobusów rocznie.
Konkurencja Solarisa
Obecnie czołowym europejskim producentem autobusów z napędem elektrycznym jest polska spółka Solaris. Nowy Solaris Urbino 12 electric został wybrany "Autobusem Roku 2017".
Solaris Bus & Coach produkuje nie tylko autobusy, ale też trolejbusy i tramwaje. Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku fabrykę w Bolechowie pod Poznaniem opuściło blisko 15 tys. pojazdów. Jeżdżą one po drogach 31 krajów.
Elektryczne autobusy bez kierowcy na ulicach Paryża:
Autor: jb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe/ikarus.hu