W pierwszym kwartale tego roku zarejestrowano w Polsce 139,8 tysiąca nowych samochodów osobowych. To niemal tyle samo, ile zostało zarejestrowanych w tym samym okresie ubiegłego roku (spadek o 0,1 procent) - podały we wspólnym raporcie Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firma KPMG. Dodano, że w tym okresie liczba rejestracji aut hybrydowych wzrosła o 5,3 procent, a samochodów elektrycznych o prawie 80 procent.
Jak czytamy w kwartalnym raporcie "Branża motoryzacyjna" PZPM i KPMG, wśród nowo zarejestrowanych samochodów osobowych aż 120,5 tysiąca przypadło na tak zwane marki popularne. W tym segmencie liczba rejestracji spadła o 1,3 procent rok do roku.
Na czele znalazła się Skoda. W pierwszym kwartale zarejestrowano 17,8 tysiąca samochodów tej marki, czyli o 6 procent mniej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Na podium znalazły się także Toyota - 14,7 tysiąca (spadek o 7 procent) oraz Volkswagen - 14,4 tysiąca (wzrost o 3 procent). Znaczący wzrost, o 43 procent, do poziomu 8,7 tysiąca sprzedanych aut, zanotowała Dacia. W efekcie marka znalazła się na piątej pozycji na liście najpopularniejszych, tuż za Oplem - 9,3 tysiąca (spadek o 4 procent).
Pozostałe 19,3 tysiąca sztuk stanowiły auta marek premium. Ich kwartalna sprzedaż wzrosła o 8,8 procent rok do roku. Z raportu wynika, że motorem tego wzrostu byli klienci instytucjonalni (głównie firmy), którzy zarejestrowali 17,6 tysiąca aut. Oznacza to wzrost o 11,7 procent w porównaniu z poprzednim rokiem.
Jak zaznaczył prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Jakub Faryś, udział tej grupy utrzymuje się niezmiennie na wysokim poziomie.
"Zwyżkowego trendu w segmencie premium plus nie zaburzyły zmiany przepisów fiskalnych ograniczające korzystniejsze możliwości odliczeń podatkowych przy zakupie poprzez leasing czy wynajem samochodów o wartości powyżej 150 tysięcy złotych" - wskazał.
Dodał, że w dużej mierze jest to zasługą utrzymującej się dobrej koniunktury w gospodarce.
Samochody elektryczne w górę
Według autorów raportu bardzo dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów elektrycznych, których w pierwszym kwartale zarejestrowano 620 sztuk. Oznacza to wzrost o 79,7 procent. Z kolei o 5,3 procent wzrosła liczba nowo zarejestrowanych aut z napędem hybrydowym (w aucie jest zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny) i na koniec marca wyniosła 6 tysięcy sztuk.
"Wśród nabywców aut z napędami alternatywnymi dominują klienci instytucjonalni. Natomiast wśród klientów indywidualnych odnotowano spadek liczby rejestracji o 18 procent" - zaznaczył Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Produkcja samochodów w Polsce
W raporcie czytamy ponadto, że w pierwszym kwartale 2019 zmniejszyły produkcję fabryki motoryzacyjne ulokowane w Polsce.
Z taśm montażowych zjechało 171,6 tysiąca pojazdów samochodowych, co oznacza spadek o 3,5 procent względem analogicznego okresu poprzedniego roku. Odpowiada za to niższa produkcja samochodów osobowych. Od początku roku z taśm montażowych zjechało 112,5 tysiąca takich pojazdów, o 13,7 procent mniej niż przed rokiem.
Michna przypomniał, że niemal 100 procent produkcji z polskich fabryk motoryzacyjnych trafia na eksport. Dlatego "mniejsza liczba wyprodukowanych pojazdów odzwierciedla w dużej mierze sytuację na rynku europejskim i niepewne obecnie nastroje co do koniunktury gospodarczej w Europie".
Ekspert KPMG wskazał tez, że w 2018 roku eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 3,3 procent rok do roku. Tymczasem aż o 10,3 procent spadła wartość eksportu samochodów osobowych.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock