Chcą niższych składek na OC. Nowe propozycje zmian w prawie

[object Object]
Kierowco, zapłać mniej za ubezpieczenie. Podpowiadamy, jak to zrobićTVN Turbo
wideo 2/5

Precyzyjne zasady prawne ustalania zadośćuczynień za szkody niemajątkowe objęte umowami OC posiadaczy pojazdów przyczynią się do zahamowania wzrostu składek ubezpieczeniowych – wynika z założeń do projektu ustawy prezentowanego przez Warsaw Enterprise Institute.

Szacuje się, że średnia składka ubezpieczeniowa z tytułu OC posiadaczy pojazdów wzrosła w ubiegłym roku o 36 proc., powodując znaczny wzrost kosztów przedsiębiorstw, jak i gospodarstw domowych.

Bardzo drogie ubezpieczenie

Tak znaczący i szybki wzrost składki ubezpieczeniowej jest wyjątkowy w Europie - w ostatnich dziesięciu latach średnia składka z tytułu umowy ubezpieczenia obowiązkowego odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych w Europie wzrosła o 6 proc.

- Z naszych analiz wynika, że nawet, jeżeli ten proces został obecnie zatrzymany, to, jeśli nie zostaną podjęte działania, znowu go będziemy obserwować – powiedział Tomasz Wróblewski, prezes WEI.

Zorganizowany z inicjatywy Przewodniczącego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego Okrągły Stół WEI pozwolił stworzyć raport, który określa możliwe przyczyny wzrostu składek ubezpieczeniowych.

Dlaczego trzeba płacić więcej?

Do nich WEI w swoim raporcie zaliczył m.in. rosnące koszty napraw samochodów, droższe procedury medyczne w przypadku poszkodowanych na drogach, rosnące dochody społeczeństwa, które są podstawą do obliczania rent wyrównawczych, rozszerzenie zakresu roszczeń w orzecznictwie sądów.

Zasadniczym czynnikiem powodującym wzrost składki z tytułu umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów może być jednak brak przewidywalności w zakresie wysokości zadośćuczynień z tytułu szkód niemajątkowych objętych ochroną ubezpieczeniową w ramach umów ubezpieczenia OC. Te bowiem są regulowane przepisami Kodeksu Cywilnego, które stanowią normy generalne, nie zawierające wskazówek odnośnie wysokości zadośćuczynienia, co powoduje, że różnice w zadośćuczynieniach wynikające z orzeczeń sądowych sięgają kilkuset, a nawet kilku tysięcy procent.

Konkurencja

W opinii przedstawicieli Biura Rzecznika Finansowego, skokowy wzrost cen jest również spowodowany obniżaniem cen stawek przez ostatnie 10 lat i chorymi wojnami konkurencyjnymi pomiędzy zakładami ubezpieczeniowymi. - Pokutą za grzech firm ubezpieczeniowych, chcemy obciążyć poszkodowanych - powiedział na posiedzeniu Zespołu 23 marca, Aleksander Daszewski, przedstawiciel BRF. Podobną opinię przestawiła przedstawicielka Naczelnej Rady Adwokackiej, Magdalena Fertak.

Na posiedzeniu Zespołu, wskazywano również, że czynnikiem obniżającym wzrost składek, może być odejście od sztywnych prowizji dla agentów ubezpieczeniowych.

Propozycje zmian

WEI proponuje, by w celu zahamowania wzrostu składki Sejm uchwalił zasady, (choć są inne metody wprowadzania tych zasad) ustalające wysokość zadośćuczynień z tytułu szkód objętych ochroną ubezpieczeniowa w ramach umowy OC posiadaczy pojazdów. Zasady zawarte byłyby w zmianach do ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Dr hab. Magdalena Szczepańska, kierownik Katedry prawa ubezpieczeń Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego w swojej opinii potwierdza, że "należy uznać, iż w polskich warunkach jedynym właściwym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie regulacji prawnych, które precyzowałyby sposób ustalania wysokości zadośćuczynienia. Przede wszystkim ustawy są zgodnie z art. 87 Konstytucji źródłami powszechnie obowiązującego prawa. (…) W analizowanym przypadku ustawowa regulacja sposobu ustalanie wysokości zadośćuczynienia ma szczególne znaczenie, ponieważ modyfikowałaby ona prawa i obowiązki obywateli. W związku z powyższym nie budzi wątpliwości, że kwestia ta powinna być uregulowana przepisami rangi ustawowej, ponieważ to jest jedyną formą zabezpieczająca we właściwy sposób ich interesy".

Za drogo dla kierowców

Wzrost składki, z punktu widzenia społecznego, nie tłumaczy się ani poziomem inflacji, ani sytuacją rynkową. Jego zaś wpływ oddziałuje na gospodarstwa negatywnie w dwóch wymiarach: po pierwsze, gospodarstwa te są bezpośrednią ofiarą wzrostu składek, co wyraża się w konieczności wygospodarowania coraz większych kwot na ich zapłatę. Po drugie, wzrost składek z tytułu umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów ma ze swojej natury charakter inflacjogenny.

- Sytuacje skrajne, w których gospodarstwo domowe z miesięcznym dochodem na poziomie około 2 tys. złotych jest obciążane składką z tytuł umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych na poziomie znacznie większym niż ten dochód, należy uznać za nieakceptowalny w ramach społecznej gospodarki rynkowej. Podobne skutki mogą występować w przypadku przedsiębiorców, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystują pojazdy mechaniczne - można przeczytać w założeniach do ustawy.

Wpływ na gospodarkę

Powstrzymanie dalszego wzrostu wysokości składki może prowadzić do ograniczenia poziomu kosztów stałych ponoszonych zarówno przez gospodarstwa domowe, jak i przez przedsiębiorców, co może wywrzeć pozytywny wpływ na przeznaczenie przez nie zaoszczędzonych środków pieniężnych na cele inwestycyjne i zwiększenie produktu krajowego brutto, tym samym wpływając na ograniczenie poziomu inflacji.

Zapewnienie przewidywalności w powyższym zakresie jest wartością, której ochrona jest konieczna zarówno z punktu widzenia interesu osób poszkodowanych, interesu społecznego, jak i gospodarczego. Należy uznać, że wdrożenie regulacji prawnej, która pozwoli na zapewnienie przewidywalności w zakresie wysokości zadośćuczynień i wpłynie tym samym na stabilizację składek uzasadnione jest potrzebą ochrony interesu publicznego i dobra wspólnego, traktowanymi jako wartości konstytucyjne, realizując jednocześnie zasady sprawiedliwości społecznej. Brak przewidywalności w zakresie wysokości wypłacanych zadośćuczynień wpływa zarówno na wysokość składki ubezpieczeniowej (art. 33 Ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej), która jest obliczana m.in. w oparciu o prognozy i projekcje dotyczące ilości i wysokości wypłacanych świadczeń jak i zarządzanie gospodarką finansową zakładu ubezpieczeń (ustalanie rezerw techniczno-ubezpieczeniowych).

Przewidywalność

Wprowadzenie przewidywalności w zakresie wysokości zadośćuczynień przełoży się zatem nie tylko na powstrzymanie wzrostu składki ubezpieczeniowej, ale i na usunięcie ryzyka systemowego rynku ubezpieczeń w kontekście nierentowności prowadzonej działalności. Realizacja projektowanego rozwiązania ma istotnie zwiększyć poczucie sprawiedliwości pośród poszkodowanych.

Ustawa będzie miała też w zamierzeniach raportu WEI dookreślić krąg osób uprawnionych do otrzymania zadośćuczynienia z tytułu śmierci poszkodowanego.

- Coraz powszechniejsza staje się (…) tendencja występująca w orzecznictwie sądowym do rozszerzenia katalogu osób uprawnionych do zadośćuczynienia – uważa Szczepańska.

Opinie Biura Rzecznika Finansowego zwracają z kolei uwagę, że realizacja założeń ustawy może być "poważnym uderzeniem w interesy poszkodowanych", jeżeli radykalnie zawęzi się tę grupę uprawnionych.

- Krąg osób, który jest upoważniony do otrzymania odszkodowania jest do dyskusji - powiedział Wróblewski - "najważniejszym elementem jest to, żeby ten krąg osób był przewidywalny, tak jak ubezpieczenie byłoby przewidywalne dla firm ubezpieczeniowych".

Ustawa powinna też określić, że osobom pośrednio poszkodowanym przysługuje roszczenie wyłącznie o zasądzenie odpowiedniej sumy pieniężnej na cel społeczny oraz zapewnienie zakładom ubezpieczeń dostępu do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, co wielu ekspertów, a także przedstawicieli resortu cyfryzacji, cytowanych na stronie internetowej Rzecznika Finansowego, uważa za nieskuteczne bądź kontrowersyjne.

- System Informatyczny CEPiK zawiera informacje o pojazdach zarejestrowanych w Polsce i kierowcach posiadających polskie prawo jazdy. Zapewnienie zakładom ubezpieczeń dostępu do Centralnej Ewidencji Kierowców pozwoliłoby uzyskać obiektywne informacje dotyczące kierowców istotne z punktu widzenia oceny ryzyka. W konsekwencji mogłoby to się przełożyć na niższe składki ubezpieczeniowe dla niektórych właścicieli pojazdów, a zwiększenie ich wysokości dla tych kierowców, którzy sprawiają zagrożenie na drogach, a tym samym potencjalnie generują wyższe ryzyko spowodowania wypadku ubezpieczeniowego – opiniuje Szczepańska.

Autor: gry / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

1 lipca wchodzi w życie obowiązek przytwierdzania zakrętek do butelek - poinformowała wiceministra klimatu i środowiska Anita Sowińska. Podkreśliła też, że pozostawienie nakrętek przy butelkach jest "najbardziej ekologicznym rozwiązaniem".

Od 1 lipca nowy obowiązek. Ministerstwo przypomina

Od 1 lipca nowy obowiązek. Ministerstwo przypomina

Źródło:
PAP

Już cztery miliony Polaków zastrzegły swój PESEL w rejestrze - wynika z informacji Ministerstwa Cyfryzacji. Resort przypomina, że z tej usługi można skorzystać przez internet lub w urzędzie gminy.

Skorzystały miliony Polaków. Najnowsze dane

Skorzystały miliony Polaków. Najnowsze dane

Źródło:
tvn24.pl

35-godzinny tydzień pracy we Francji to mit. Widać to na poziomie przepisów, które go regulują - napisali w swojej analizie ekonomiści Banku Pekao. Wskazali między innymi, że krótszy wymiar czasu pracy obejmuje pracowników fizycznych, a nie menedżerów i specjalistów.

"35-godzinny tydzień pracy to mit"

"35-godzinny tydzień pracy to mit"

Źródło:
tvn24.pl

URE zatwierdził taryfę PGNiG Obrót Detaliczny na sprzedaż gazu dla gospodarstw domowych. Od 1 lipca 2024 roku cena gazu wyniesie 239 złotych za megawatogodzinę (MWh) - wynika z komunikatu.

Jest decyzja w sprawie taryfy na gaz

Jest decyzja w sprawie taryfy na gaz

Źródło:
tvn24.pl

Od 1 lipca rodzice i opiekunowie uczących się dzieci mogą przesyłać wnioski o świadczenie w ramach programu "Dobry start". "300 złotych można przeznaczyć na wszystkie niezbędne przedmioty, których uczeń potrzebuje na początku nowego roku szkolnego" - przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Dodatkowe pieniądze dla rodziców. Trzeba złożyć wniosek

Dodatkowe pieniądze dla rodziców. Trzeba złożyć wniosek

Źródło:
PAP

Wprowadzenie ograniczeń w sprzedaży alkoholu po godzinie 22 przyniesie wiele negatywnych skutków dla polskiego handlu i doprowadzi do rozwoju szarej strefy - wynika z opublikowanego w czwartek oświadczenia Polskiej Izby Handlu. W ocenie handlowców zakaz odczują głównie małe sklepy, którym grozić będzie utrata rentowności, a w efekcie zamknięcie działalności i likwidacja miejsc pracy.

Nocny zakaz sprzedaży alkoholu. Handlowcy ostrzegają

Nocny zakaz sprzedaży alkoholu. Handlowcy ostrzegają

Źródło:
PAP

Właściciele aut mogą spodziewać się podwyżek stawek za ubezpieczenie komunikacyjne - prognozuje prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń Jan Prądzyński.

Szykują się podwyżki dla właścicieli aut

Szykują się podwyżki dla właścicieli aut

Źródło:
tvn24.pl

- Można odnieść wrażenie, że wy tak naprawdę nie chcecie, żeby była wybudowana nowa infrastruktura transportowa - powiedział podczas sejmowej debaty pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek. Poseł PiS Marcin Horała, który niegdyś pełnił to stanowisko, pytał między innymi o sens rozbudowy Lotniska Chopina oraz o inwestycje kolejowe. Stwierdził, że plany nowej koalicji rządzącej na infrastrukturalne projekty to "kiepski kabaret".

"Panie ministrze Horała, pana czas się skończył"

"Panie ministrze Horała, pana czas się skończył"

Źródło:
TVN24

Wokół budowy nowego, wielkiego lotniska jest dużo znaków zapytania - powiedział w TVN24 prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Zwrócił także uwagę na planowane nowe przeznaczenie stołecznego lotniska Chopina. - Lotnisko z dronami, statkami bezzałogowymi, nie wiem za bardzo dla kogo miałoby być. To jest zbyt duża infrastruktura, żeby się to utrzymało - ocenił.

Nowy plan w sprawie polskiego nieba. "Dużo znaków zapytania"

Nowy plan w sprawie polskiego nieba. "Dużo znaków zapytania"

Źródło:
TVN24

Rachunki za prąd w przypadku części klientów będą już niedługo wyższe. Jak podał Urząd Regulacji Energetyki, od 1 lipca do 31 grudnia 2024 roku w gospodarstwie domowym, którego roczne zużycie nie przekracza dwóch megawatogodzin (MWh), opłata wzrośnie o 27,5 złotego netto miesięcznie. Jednocześnie zostanie wprowadzony tak zwany bon energetyczny.

Urząd o wzroście rachunków. "Wchodzimy w mechanizm stopniowego odmrażania cen"

Urząd o wzroście rachunków. "Wchodzimy w mechanizm stopniowego odmrażania cen"

Źródło:
PAP

Orlen od 28 czerwca zaczyna wakacyjną promocję dla swoich klientów. Na stacjach paliw płockiego koncernu będzie można zatankować taniej w piątki, soboty i niedziele. Oferty z rabatami na najbliższe dwa miesiące zaproponowały swoim klientom również sieci BP, Shell i Circle K.

Wysyp promocji na stacjach paliw. Są warunki

Wysyp promocji na stacjach paliw. Są warunki

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Unia Europejska (UE) przywróci w piątek cła na jaja i cukier z Ukrainy w celu uspokojenia rolników, którzy protestowali w tym roku w wielu krajach Wspólnoty - poinformował dziennik "Financial Times", powołując się na dwa anonimowe źródła.

Zadziałać ma "hamulec bezpieczeństwa". Dwa produkty na celowniku

Zadziałać ma "hamulec bezpieczeństwa". Dwa produkty na celowniku

Źródło:
PAP

Walne zgromadzenie PKP Cargo nie udzieliło w czwartek absolutorium pięciu członkom zarządu spółki pełniącym funkcje w 2023 roku, w tym ówczesnemu prezesowi Dariuszowi Selidze.

Były prezes PKP Cargo bez absolutorium

Były prezes PKP Cargo bez absolutorium

Źródło:
PAP

Przepadek pojazdu lub jego równowartości będzie groził nie tylko kierowcy - pisze "Rzeczpospolita". Gazeta wskazuje, że według projektu, który trafił do resortu sprawiedliwości, przepadkiem mienia będą zagrożeni również nietrzeźwy sternik jachtu, motorówki czy skutera, a nawet pilot awionetki.

Nowy pomysł w sprawie konfiskaty. "Naprawienie rozwiązania, które było postawione na głowie"

Nowy pomysł w sprawie konfiskaty. "Naprawienie rozwiązania, które było postawione na głowie"

Źródło:
PAP, "Rzeczpospolita"

Sieć handlowa TEDi wycofuje z obrotu przybory kuchenne - poinformował Główny Inspektorat Sanitarny (GIS). Wyjaśnił, że "w badaniach stwierdzono, że z produktów tych migrują do żywności pierwszorzędowe aminy aromatyczne".

Znana sieć wycofuje produkty. "Nie należy ich używać"

Znana sieć wycofuje produkty. "Nie należy ich używać"

Źródło:
tvn24.pl

Faktury grozy przedstawiające dramatyczne podwyżki cen prądu i gazu zdominowały media społecznościowe. Eksperci przypominają jednak, że są to prognozy obliczane tak, jakby kolejne mechanizmy osłonowe miały nie wejść w życie. A wchodzą. Co ciekawe, część odbiorców za prąd może zapłacić mniej.

Ile zapłacimy za prąd i gaz od lipca? Część klientów może być zaskoczona

Ile zapłacimy za prąd i gaz od lipca? Część klientów może być zaskoczona

Źródło:
tvn24.pl

W wyniku ataku hakerskiego nastąpiło naruszenie danych osobowych, w tym również danych osobowych klientów - napisała sieć Agata Meble w komunikacie.

Wyciek danych w dużej sieci handlowej. Apel do klientów

Wyciek danych w dużej sieci handlowej. Apel do klientów

Źródło:
tvn24.pl

Polska nie spełnia obecnie żadnego warunku wejścia do strefy euro - wynika z najnowszego raportu Komisji Europejskiej. Unijnych kryteriów nie spełnia również pięć innych państw członkowskich, które nadal nie przyjęły wspólnej waluty.

Bruksela zabrała głos w sprawie euro w Polsce

Bruksela zabrała głos w sprawie euro w Polsce

Źródło:
PAP

Negatywną niespodzianką jest pozostawienie lotniska Chopina. To zmarnowana szansa na rewolucję transportową w Warszawie - tak plany rządu związane z nowym portem lotniczym w Baranowie ocenił w TVN24 BiS Dominik Sipiński, analityk do spraw transportu i infrastruktury z Polityki Insight. - Mogą być przesłanki o charakterze bezpieczeństwa, by tę infrastrukturę zostawić - skomentował analityk rynku lotniczego Dominik Boniecki.

Nowy plan rządu. "Wachlarz zagrożeń i wyzwań"

Nowy plan rządu. "Wachlarz zagrożeń i wyzwań"

Źródło:
tvn24.pl

Prawie trzy miliardy złotych zostały wydane. Niestety nie widać żadnych efektów. Dofinansowaliście parafie, robiliście pikniki - mówił w "Tak jest" w TVN24 wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, komentując działania poprzedniego rządu w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według Marcina Horały, byłego pełnomocnika rządu do spraw CPK, propozycja ogłoszona w środę przez premiera Donalda Tuska nie jest spójna "ze sobą i z rzeczywistością".

"Prawie trzy miliardy złotych zostały wydane. Żadnych efektów nie widać"

"Prawie trzy miliardy złotych zostały wydane. Żadnych efektów nie widać"

Źródło:
tvn24.pl

- W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, by się łączyć w Baranowie - przekazał premier Donald Tusk podczas konferencji prasowej dotyczącej Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Szef rządu wskazał, że koleje dużych prędkości mają połączyć wszystkie wielkie miasta w Polsce. Dodał, że "powstanie lotnisko w Baranowie" i "będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Europie". 

Co dalej z CPK? Rząd podjął decyzję

Co dalej z CPK? Rząd podjął decyzję

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Prawie połowa polskich firm z branży energetyki oraz usług komunalnych zamierza rekrutować nowych pracowników. Tylko 8 procent pracodawców ze wspomnianego obszaru bierze pod uwagę redukcję etatów - wynika z najnowszego raportu "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia".

W tej branży potrzeba pracowników. "Mogą liczyć na lepsze warunki"

W tej branży potrzeba pracowników. "Mogą liczyć na lepsze warunki"

Źródło:
PAP

Ministerstwo Infrastruktury stanowczo dementuje pojawiające się w mediach informacje odnośnie wzrostu stawki za badanie techniczne pojazdów od 1 lipca 2024 roku - podał resort w mediach społecznościowych. "Informacje nie są prawdziwe" - czytamy.

Wzrost stawki za badanie pojazdu? Jest jasne stanowisko resortu

Wzrost stawki za badanie pojazdu? Jest jasne stanowisko resortu

Źródło:
tvn24.pl