Sejm przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, wprowadzający przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak. Przepisy wejdą jednak w życie później niż zakładano.
Za nowymi przepisami głosowało 415 posłów, przeciw było sześciu, wstrzymało się dwóch parlamentarzystów.
Projekt trafi teraz do prac w Senacie.
Wejście w życie
Przepisy dotyczące tworzenia tak zwanych korytarzy życia pierwotnie miały wejść w życie 1 listopada 2019 roku, natomiast rozwiązania dotyczące jazdy na suwak miały zacząć obowiązywać po 60 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Ostatecznie sejmowa komisja infrastruktury zaproponowała jednak, aby przepisy te weszły w życie po 21 dniach od ogłoszenia. Zmiana wejścia w życie regulacji wynika z kalendarza prac parlamentarnych obecnej kadencji.
- Z uwagi na kalendarz prac parlamentarnych obecnej kadencji, konieczność zapewnienia odpowiednich terminów na dokonanie tych czynności, w szczególności zapewnienie panu prezydentowi podpisania ustawy w konstytucyjnym terminie, proponuję rezygnację z propozycji wejścia w życie ustawy na dzień 1 listopada i wprowadzenie nowego terminu 21 dni od ogłoszenia - powiedział we wtorek przewodniczący komisji Jerzy Polaczek.
W środę kończy się ostatnie posiedzenie VIII kadencji Sejmu. Zgodnie z wrześniową decyzją prezydium Sejmu rozpoczęte 11 września ostatnie posiedzenie Izby tej kadencji zostało przerwane, a kontynuowanie prac zaplanowano już po wyborach parlamentarnych - 15 i 16 października. Zostało to wówczas uzasadnione krótką kampanią wyborczą i prośbami posłów, żeby mogli jechać do okręgów. Wniosek o przerwę zgłosił klub Prawa i Sprawiedliwości.
Korytarz życia
Nowa regulacja ma doprecyzować obecnie obowiązujące przepisy poprzez dokładne określenie zasad tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych oraz ustępowania im pierwszeństwa, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza życia.
W skrócie – kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami - na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym.
Jak uformować #KorytarzŻycia, którym w razie wypadku będą mogły przejechać służby ratunkowe?
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) September 5, 2019
Reguluje to przyjęty przez rząd projekt ustawy opracowany przez @MI_GOV_PL i @KrajowaRadaBRD.
https://t.co/0YmCXYFlvw pic.twitter.com/vOCKZ1D0Ge
Jazda na suwak
W przypadku jazdy na suwak przepisy precyzyjnie określą zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Sformalizują też zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.
Propozycje Ministerstwa Infrastruktury są zbliżone do sprawdzonych od lat rozwiązań funkcjonujących w wielu w krajach Europy.
Jazda na suwak będzie obowiązkowa. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy opracowany przez @MI_GOV_PL i @KrajowaRadaBRD, który określa jak kierowcy mają się zachować, gdy występuje zwężenie jezdni .
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) September 5, 2019
https://t.co/0YmCXYFlvw pic.twitter.com/xISIF3ryTW
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock