Wprowadzenie nowego systemu poboru opłat drogowych e-TOLL oraz likwidacja bramek na państwowych odcinkach autostrad - to najważniejsze zmiany, które przewiduje nowela ustawy o autostradach płatnych. Ustawa weszła w życie w czwartek, jednak część przepisów zacznie obowiązywać później.
Chodzi o ustawę o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw. Celem rządowej ustawy jest zwiększenie przepustowości i ograniczenie zatorów na państwowych autostradach płatnych poprzez zmianę sposobu poboru opłaty za przejazd.
Nowy system e-TOLL
Ustawa, która weszła w życie w czwartek, przedłuża do 30 września tego roku okresu przejściowego, kiedy to równolegle będzie działał nowy system poboru opłat drogowych od pojazdów ciężkich e-TOLL i obecny viaTOLL.
Oparty o pozycjonowanie satelitarne system e-TOLL to następca systemu viaTOLL opartego o pozycjonowanie radiowe służącego do poboru opłat od pojazdów lub zespołów pojazdów za przejazd po niektórych odcinkach dróg krajowych. Za przejazd muszą płacić m.in. ciężarówki, autobusy czy samochody osobowe z przyczepami, jeśli dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu jest większa od 3,5 tony.
Rejestracja w systemie e-TOLL jest możliwa online na stronie etoll.gov.pl oraz za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego.
W systemie e-TOLL użytkownik będzie miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta klienta w dedykowanym dla niego serwisie.
Pobór opłaty za przejazd samochodami będzie też możliwy za pomocą bezpłatnej aplikacji mobilnej e-TOLL PL, która może być zainstalowana na smartfonie, lub za pomocą urządzenia OBU (On Board Unit) lub ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny), o ile pojazd będzie w nie wyposażony.
Obecnie w Polsce obowiązkiem uiszczania opłaty za przejazd drogami objętych jest 3660 km dróg, w tym 2525 km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz 1135 km dróg krajowych
Bez bramek na autostradach
Wchodząca w życie ustawa zniesie też bramki na autostradach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Przepisy w tej sprawie wejdą w życie od grudnia tego roku, kiedy wygasają umowy na obsługę bramek na tych autostradach. Zmiany będą dotyczyły odcinków A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Sośnica.
W obecnym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie pojazdu w Miejscu Poboru Opłat, pobranie biletu lub wniesienie opłaty i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, by wjechać lub zjechać z autostrady.
Po zmianach opłatę za przejazd autostradą będzie można wnosić w sposób przewidziany dla opłaty elektronicznej, na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazanych z urządzeń lub systemów wykorzystujących technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych. Kierowca będzie mógł jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL, stosowne urządzenie OBU – On Board Unit lub ZSL – Zewnętrzny System Lokalizacyjny.
Bilety autostradowe będzie można też kupić przez internet oraz w stacjonarnych punktach sprzedaży takich jak stacje paliw czy w kioski, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady wskazanym przez kierowcę. Sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z szefem Krajowej Administracji Skarbowej.
Przepisy ustawy przewidują możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych, na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock