Koncerny samochodowe BMW, Daimler, Ford i grupa Volkswagen otworzą w tym roku pierwsze stacje ładowania samochodów elektrycznych w Niemczech, Austrii i Norwegii. Do 2020 roku chcą uruchomić około 400 tego typu punktów w całej Europie.
Jak podała w piątek agencja AP, przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach nowej spółki Ionity, w której udziałowcami zostali BMW, Daimler, Ford oraz grupa Volkswagen (z markami Audi i Porsche). Chodzi o zapewnienie jak najlepszej infrastruktury dla samochodów elektrycznych.
Kiedy?
Pierwszych 20 ładowarek zostanie oddanych do użytku jeszcze w tym roku wzdłuż głównych dróg w Niemczech, Austrii i Norwegii. Mają być od siebie oddalone o 120 km. Jak dodano, w przyszłym roku sieć ma się powiększyć do ponad 100 stacji, a do 2020 r. planowane jest utworzenie ok. 400 takich miejsc w całej Europie. Jak podkreśliły koncerny tworzące Ionity, "inni producenci samochodów są zaproszeni do pomocy w rozszerzaniu tej sieci".
Ładowanie
Jak podkreśliła agencja AP, długotrwały czas ładowania baterii ogranicza możliwości korzystania z pojazdów elektrycznych. Wykorzystywane są m.in. "do przemieszczania się na krótkie odległości" oraz podczas "wypadów do lokalnych sklepów". Standardowo całkowicie wyładowaną baterię ładuje się w kilka, a nawet kilkanaście godzin z gniazdka domowego, przy założeniu, że sieć dostarcza 7 kW na godzinę. Ionity deklaruje, że jej stacje będą miały wydajność do 350 kW na godzinę. Ładowarki mają wykorzystywać standard CCS (Combined Charging System). Oznacza to, że będą mogli z nich korzystać posiadacze różnych marek i modeli aut. Nowe punkty ładowania, jak zapowiedziano, będą uruchamiane we współpracy z operatorami stacji paliw i miejsc odpoczynku dla kierowców.
Mało elektryków
Według danych stowarzyszenia European Automobile Manufacturers Association w drugim kwartale br. pojazdy elektryczne stanowiły zaledwie 1,2 proc. sprzedaży na rynku europejskim. Główną przyczyną niskiego poziomu sprzedaży jest, jak oceniono, wysoka cena tego typu samochodów, ich ograniczony zasięg, a także brak wystarczającej liczby stacji ładowania. W ocenie analityków ważnym czynnikiem wzmacniającym sprzedaż aut elektrycznych są rządowe dotacje oraz ulgi podatkowe. Jak dodano, pojazdy elektryczne mogą stać się bardziej dostępne, gdy spadnie koszt produkcji ich baterii. Producenci aut przeznaczają miliardy dolarów na rozwój technologii samochodów elektrycznych, co wynika m.in. z coraz bardziej restrykcyjnych norm dot. dopuszczalnych emisji spalin.
Autor: ps//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock