Rząd jeszcze w tym roku chce przyjąć przepisy zakładające likwidację szlabanów na autostradach. Tak wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Zmiany w poborze opłat mają przyczynić się "do zwiększenia przepustowości autostrad płatnych i poprawy komfortu użytkowników".
Za opracowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych odpowiedzialne jest Ministerstwo Finansów. Resort wskazał, że "w obecnie funkcjonującym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie na Miejscu Poboru Opłat i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady, co przyczynia się do powstawania zatorów w okresach zwiększonego ruchu".
"Wpływa to również na negatywny odbiór systemu przez użytkowników i powoduje spadek poziomu atrakcyjności podróżowania po autostradzie płatnej" - dodano.
To ma się jednak zmienić. Istotą projektu jest "wprowadzenie nowoczesnego i efektywnego poboru opłaty za przejazd autostradą w sposób nieograniczający przepustowości ruchu poprzez likwidację szlabanów, czyli przejazd typu 'free-flow', co przyczyni się do zwiększenia przepustowości autostrad płatnych i poprawy komfortu użytkowników".
Wcześniej Ministerstwo Finansów zapewniało, że pod koniec 2021 roku będzie można przejechać odcinkami autostrady A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica bez konieczności zatrzymywania się przed szlabanami. Od 1 lipca br. za pobór opłat za przejazd tymi odcinkami odpowiada Krajowa Administracja Skarbowa.
Według resortu nowe rozwiązania pozwolą na zmniejszenie wydatków na utrzymanie miejsc poboru opłat i wyeliminowanie kosztów rozbudowy, utrzymania i modernizacji Manualnego Systemu Poboru Opłat. "Pobór opłaty za przejazd w systemie elektronicznym z wykorzystaniem technologii pozycjonowania satelitarnego pozwoli także elastycznie obejmować opłatą za przejazd nowe odcinku autostrad, bez konieczności budowy i utrzymania kosztowej infrastruktury służącej do poboru opłaty za przejazd autostradą" - wskazano.
Obecne umowy na obsługę manualnego systemu poboru opłat wygasają 1 grudnia 2021 roku.
Zakup biletu po nowemu
W przypadku wejścia w życie przepisów w proponowanym kształcie, dla użytkowników korzystających z autostrad zostaną wprowadzone dwie możliwości uiszczenia opłaty.
Pierwsza to zakup elektronicznego biletu autostradowego, który każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na wcześniej określonym przez użytkownika autostrady odcinku. Druga metoda to pobór opłaty na podstawie przekazywanych danych geolokalizacyjnych pojazdu do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS i rozliczenie opłaty analogicznie, jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich, z wykorzystaniem specjalnego urządzenia lub zainstalowania i uruchomienia aplikacji.
Wybór sposobu uiszczenia opłaty za przejazd autostradą będzie należał do użytkownika.
Zakup biletu autostradowego będzie możliwy zarówno przez internet, jak i w formie wydrukowanego biletu na stacji paliw czy w kiosku, co ma zagwarantować możliwość uiszczenia opłaty również osobom niekorzystającym z rozwiązań cyfrowych.
Kontrole prawidłowości uiszczania opłat drogowych będą przeprowadzać funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, oraz uzupełniająco funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.
Karty flotowe
W wykazie prac legislacyjnych napisano, że w zakresie współpracy z podmiotami świadczącymi usługi tzw. kart flotowych projekt przewiduje zmianę ustawy o drogach publicznych. Nowe przepisy mają wprowadzić definicję dostawcy kart flotowych oraz możliwość korzystania z usług profesjonalnych podmiotów wyspecjalizowanych w obsłudze pojazdów kierowców.
Dodatkowo ma zostać wprowadzona możliwość wykonywania określonych obowiązków związanych z uiszczaniem opłaty elektronicznej lub wnoszenia opłaty za przejazd przez dostawcę kart flotowych, w imieniu właściciela, posiadacza lub użytkownika pojazdu.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN24