Manchester United jest najcenniejszą marką piłkarską na świecie - wynika z raportu Brand Finance. "Czerwone Diabły" na czele rankingu zastąpiły Bayern Monachium. Pomimo braku jakiegokolwiek trofeum w tym sezonie wartość klubu z Old Trafford szacowana jest na 1,2 mld dol. Zwycięzca Ligi Mistrzów - FC Barcelona - dopiero na szóstym miejscu.
Dziewięć spośród pierwszych dwudziestu najbardziej wartościowych klubów świata stanowią drużyny z Anglii. W zestawieniu na próżno szukać zespołu z Polski.
Rekordowe umowy United
Dlaczego na czele znalazł się Manchester United? Autorzy raportu wskazują na lukratywny tzw. kontrakt koszulkowy z Adidasem oraz umowę sponsorską z Chervoletem.
Kontrakt z producentem samochodów opiewa na sumę bagatela 71,5 mln funtów rocznie. Jest to kwota dwukrotnie wyższa od poprzedniej umowy sponsorskiej z AON.
Adidas będzie zaś dostarczał sprzęt klubowi z Manchesteru przez najbliższe 10 lat, a wartość kontraktu to 1,1 mld dol. W ujęciu rocznym jest to kontrakt trzykrotnie wyższy niż poprzedni - z Nike.
Cena akcji Manchesteru United w momencie publikacji wiadomości o umowie koszulkowej z Adidasem - w lipcu 2014 roku - natychmiast zanotowała duży wzrost.
Autorzy rankingu wskazują, że Manchester United w najbliższych latach zyska kolejny impuls do wzmocnienia swojej pozycji rynkowej. Wskazują tutaj na rekordową umowę z tytułu praw telewizyjnych na kolejne trzy sezony Premier League.
Transakcja tylko na transmisję meczów w Wielkiej Brytanii jest warta 7,8 mld dol., z prawami do relacji na rynek globalny kwota wzrośnie do 14 mld dol. i będzie wyższa o 70 proc. w porównaniu do poprzedniego sezonu.
Tak skonstruowana umowa jest dobrodziejstwem dla wszystkich klubów grających w najwyższej klasie angielskich rozgrywek piłkarskich.
Niewykorzystany potencjał
FC Barcelona, która w sobotę wygrała najbardziej prestiżowe klubowe rozgrywki świata - Ligę Mistrzów, w porównaniu do poprzedniego roku spadła o dwa miejsca i jest klasyfikowana dopiero na szóstym miejscu zestawienia.
Dzięki weekendowemu zwycięstwu wartość klubu wzrosła wprawdzie o 28 mln dol., ale łączna wartość marki klubu z Katalonii szacowana jest na 773 mln dol. Co nie pozwala znaleźć się na podium rankingu.
FC Barcelona nie jest w stanie w pełni wykorzystać swojego wizerunku, w tak dużym stopniu jak rywale.
Wartość Realu Madryt, który okazał się gorszy od Katalończyków także w krajowych rozgrywkach, jest wyższa o 100 mln dol. "Królewscy" wyceniani są na 873 mln dol.
Dodatkowo FC Barcelonę, wyprzedziły również kluby angielskie Chelsea (5.) oraz Manchester City (4.).
"Święci" najszybsi
Najszybciej rozwijającą się marką piłkarską jest w tym roku Southampton. Wartość klubu wzrosła w ostatnim roku aż o 89 proc. i wynosi 183 mln dol. Klub, który jeszcze niedawno występował na trzecim szczeblu rozgrywek na Wyspach z optymizmem patrzy w przyszłość. Siódme miejsce, które podopieczni trenera Ronalda Koemana zajęli na koniec rozgrywek Premier League uprawnia ich bowiem do gry w europejskich pucharach.
To daje możliwość budowania własnej marki na arenie międzynarodowej. W obecnym zestawieniu "Święci" zajęli 18. miejsce, tuż za AS Monaco, a przed m.in. Interem Mediolan czy Atletico Madryt.
Oprócz Southampton, autorzy zestawienia zwracają baczną uwagę na West Ham United. Wzrost wartości klubu wyniósł bowiem w ostatnim roku 86 proc. i obecnie przekracza ona 200 mln dol. Pozwoliło to na wskoczenie drużyny z Londynu po raz pierwszy do 20-stki zestawienia.
Juventus daleko
Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce rankingu Brand Finance nie znalazł się Juventus Turyn, który ma za sobą niemalże idealny sezon. Do zwycięstwa w rozgrywkach Serie A i Pucharze Włoch, "Stara Dama" dołożyła także finał Ligi Mistrzów.
Turyńczycy, którzy są sklasyfikowani na 11. miejscu, podpisali niedawno lukratywny kontrakt sponsorski z Adidasem. Dzięki umowie Włosi zwiększyli swoją wartość o 139,5 mln dol. (o 42 proc. wartości marki klubu) do sumy 350 mln dol.
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl