Co zrobić, gdy podczas pobytu za granicą zgubiliśmy wszystkie dokumenty lub ktoś nam je ukradł i w związku z tym nie możemy wrócić do kraju? Na te pytania odpowiedział Paweł Blajer w programie "Biznes dla Ludzi".
- Gdy zgubimy dokumenty powinniśmy skontaktować się z najbliższą polską placówką konsularną - mówi Jarosław Łasiński, zastępca dyrektora Departamentu Konsularnego MSZ. - Konsulat wyda wówczas tymczasowy paszport, czyli dokument z krótkim terminem ważności umożliwiający bezproblemowy powrót do kraju - dodaje. Jak zaznacza, gdy nie możemy osobiście udać się do konsulatu, bo np. wraz z dokumentami straciliśmy również pieniądze, to konsul może nam tymczasowy paszport wysłać do miejsca naszego pobytu.
Wsparcie finansowe
Wydanie paszportu tymczasowego podlega opłacie w wysokości 30-40 euro. A co jeśli nie mamy pieniędzy? - W razie utraty pieniędzy konsul może udzielić nam pomocy finansowej niezbędnej na powrót do Polski, najtańszym środkiem transportu. Po powrocie musimy te pieniądze zwrócić - podkreśla gość "Biznesu dla Ludzi".
Łasiński przypomina, że przed wyjazdem za granicę należy sprawdzić, gdzie znajduje się polski konsulat i jaki jest do niego numer telefonu. Pomocna będzie też bezpłatna aplikacja iPolak, która ułatwia dotarcie lub kontakt z polskimi placówkami dyplomatycznymi i wskazuje na mapie drogę do najbliższej z nich.
Program "Biznes dla Ludzi" od poniedziałku do piątku na antenie TVN24 Biznes i Świat o godz. 18.15.
Autor: tol / Źródło: TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: shutterstock.com