O 1,6 pkt poprawił się w lipcu wskaźnik klimatu konsumenckiego TNS Consumer Index; wyniósł -6,6 pkt - wskazuje raport Zespołu Badań Społecznych TNS Polska. Ujemny poziom indeksu wynika w większym stopniu ze złych ocen sytuacji gospodarczej kraju, niż sytuacji gospodarstw domowych - podał ośrodek.
"Lipcowy wskaźnik TNS Consumer Index nadal pozostaje ujemny (czyli odsetek ocen negatywnych wciąż przewyższa odsetek ocen pozytywnych). W porównaniu do czerwca odnotowuje się jednak niewielką poprawę wskaźnika, o 1,6 punktu. Wartość wskaźnika jest także największa, jaką odnotowano w tym roku" - poinformował TNS Polska.
Jest lepiej
TNS Polska tłumaczył też, że wzrost wskaźnika jest rezultatem poprawy prawie wszystkich podwskaźników. Najbardziej, w porównaniu do wyników sprzed miesiąca, polepszył się podwskaźnik dotyczący oceny zmian sytuacji ekonomicznej (o 4 punkty). Tylko roczna prognoza zmian sytuacji ekonomicznej utrzymuje się na stałym poziomie.
Lipcowy wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju według TNS Polska wynosi -11,6 pkt i w porównaniu do wyników sprzed miesiąca wzrósł o 2,3 punktu. Ośrodek wyjaśnia, że poprawa wynika głównie ze wzrostu dwóch podwskaźników: oceny zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (o 4 punkty) oraz oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 3 punkty). Trzeci podwskaźnik tworzący wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej, dotyczący oceny rocznej prognozy zmiany w sytuacji ekonomicznej Polski pozostaje natomiast na taki samym poziomie co miesiąc temu.
Stabilna sytuacja
Poprawił się także wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych. Wynosi obecnie -1,6 pkt i w porównaniu do czerwca wzrósł o 0,9 punktu. "Wartość wskaźnika jeszcze nigdy nie była tak wysoka" - zauważa TNS.
Ośrodek tłumaczy, że motorem poprawy indeksu był wzrost dwóch podwskaźników: rocznej prognozy sytuacji finansowej gospodarstw domowych (wzrost o 1 punkt) oraz oceny zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (wzrost o 1 punkt).
TNS Consumer Index może przyjmować wartości od -100 do +100. Wskaźnik odnosi się do ogólnego nastroju ekonomicznego konsumentów wynikającego z oceny ekonomicznej sytuacji kraju oraz kondycji finansowej gospodarstw domowych. Im wyższa jest wartość wskaźnika, tym bardziej pozytywny, optymistyczny jest klimat konsumencki.
Badanie przeprowadzono między 10 a 15 lipca na próbie 1004 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat. Respondentów pytano o opinie na temat sytuacji ekonomicznej kraju oraz sytuacji finansowej gospodarstw domowych.
Autor: /gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: www.sxc.hu