UPC Polska wycofało wniosek o przejęcie spółki Multimedia Polska - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w piątkowym komunikacie. To oznacza, że nie dojdzie do fuzji numeru jeden i trzy w rankingu największych operatorów kablowych na polskim rynku.
"23 marca 2018 r. spółka UPC Polska wycofała wniosek o zgodę na przejęcie Multimediów Polska. Zgodnie z prawem antymonopolowym, UOKiK w takiej sytuacji obligatoryjnie umarza prowadzone postępowanie" - napisano w komunikacie urzędu.
Jak wynika z informacji przedstawionej przez Liberty Global, właściciela UPC Polska, spółka nie doszła do porozumienia w sprawie warunków transakcji, które uwzględniałyby wymagania UOKiK. "Pozostajemy pewni co do perspektyw biznesowych naszej działalności w Polsce i będziemy brać pod uwagę inne okazje do konsolidacji" - napisano w komunikacie.
Uwagi UOKiK
Transakcja miała polegać na zakupie przez UPC Polska 100 proc. akcji Multimedia Polska. Informację o podpisaniu przedwstępnej umowy w tej sprawie podano w październiku 2016 roku. Grupa Multimedia Polska była wówczas wyceniana na 3 mld złotych. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów miał jednak zastrzeżenia do warunków fuzji.
Jak wynika z wyjaśnień UOKiK, postępowanie w sprawie przejęcia przeszło do drugiego etapu (na początku 2017 roku), ponieważ konieczne było przeprowadzenie badania rynku. Chodziło m.in. o oszacowanie udziałów UPC Polska i Multimediów Polska, a także określenie, na jakim obszarze spółki konkurują ze sobą. Urząd wysłał w tej sprawie ankiety do ok. 100 przedsiębiorców zajmujących się dostarczaniem internetu i telewizji.
Na podstawie wyników badania oceniono, że transakcja może zagrażać konkurencji, dlatego urząd przedstawił UPC Polska swoje zastrzeżenia. Akceptacji UOKiK nie zyskała jednak żadna z propozycji modyfikacji warunków przejęcia.
Badanie rynku
"Przeanalizowaliśmy rezultaty badania rynku, wyjaśnienia UPC Polska i propozycje warunków. Wynika z nich jednoznacznie, że koncentracja spowodowałaby ograniczenie konkurencji na rynkach płatnej telewizji i dostępu do internetu stacjonarnego w 11 miastach w Polsce" – stwierdził cytowany w komunikacie wiceprezes UOKiK Michał Holeksa. Chodzi o Chełm, Gdańsk, Gdynię, Kalisz, Kędzierzyn-Koźle, Lublin, Mielec, Sopot, Szczecin, Tarnów i Warszawę.
"UPC Polska mogłoby tam działać nie oglądając się na swoich konkurentów, kontrahentów, a nawet konsumentów. Spółka nie miałaby bodźców do podnoszenia jakości i obniżania cen. W efekcie klienci kablówek mogliby płacić więcej" – ocenił Holeksa.
Jak wskazano, łączne udziały rynkowe uczestników koncentracji wahają się w każdej z 11 miejscowości od ponad 40 proc. do nawet około 80 proc.
Według danych Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej z końca czerwca 2017 roku firma UPC Polska była największym operatorem kablowym w Polsce z ponad 1,4 mln klientów. W tym samym czasie Multimedia Polska miała niemal 800 tys. klientów i zajmowała trzecią pozycję w zestawieniu (za Vectrą).
Autor: //dap / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock