Koncern Scania zdecydował o zamknięciu fabryki nadwozi autobusów w Słupsku w pierwszym kwartale 2024 roku - poinformowała firma w komunikacie. Pracę ma stracić 847 osób.
"Aby zapewnić rentowność oraz dostęp do konkurencyjnych i zrównoważonych rozwiązań w zakresie mobilności, koncern Scania zdecydował o stopniowym wygaszaniu części produkcji i zamknięciu fabryki nadwozi autobusów w Słupsku, w firmie Scania Production Słupsk S.A., w pierwszym kwartale 2024 roku" - napisało biuro prasowe Scania Production Słupsk S.A.
Scania zamyka fabrykę w Słupsku
Firma wyjaśniła, że "jest obecnie miejscem pracy dla 1047 osób zatrudnionych w dwóch lokalizacjach – zakładzie produkcji nadwozi autobusów przy ul. Grunwaldzkiej 12 w Słupsku (847 pracowników) oraz zakładzie produkcji podwozi typu K w Kobylnicy koło Słupska (200 pracowników)", przy czym "decyzja o zamknięciu produkcji dotyczy wyłącznie zakładu w Słupsku".
Scania poinformowała, że "decyzja motywowana jest negatywnymi zmianami na globalnym rynku w segmencie autobusów". "Przekłada się to na spadek liczby zamówień na nowe autobusy i powoduje trwałą utratę rentowności tego segmentu. Segment autobusów mocno odczuł negatywne skutki pandemii koronawirusa, i choć sytuacja na rynku stopniowo się normuje, tempo odbudowy jest niewystarczające. Ponadto, planowane wdrożenie zmian w przepisach prawa dotyczących autobusów wymaga znacznych inwestycji w nowe technologie, zarówno teraz, jak i w przyszłości" - wskazała firma.
"Wszyscy pracownicy objęci planowanymi zwolnieniami otrzymają należne prawem świadczenia. Oprócz wykraczających ponad obowiązek prawny odpraw, firma przygotowuje wsparcie obejmujące m.in. doradztwo zawodowe, możliwość szkoleń w celu zmiany kwalifikacji zawodowych oraz inne świadczenia" - wyjaśniono w komunikacie.
- To trudna decyzja poprzedzona szczegółowymi, licznymi analizami prowadzonymi na poziomie koncernu Scania. Scania Production Słupsk S.A.to ponad 30 lat budowania unikatowych kompetencji, zaangażowania, wspólnoty lojalnych współpracowników oraz tradycji tworzenia wyjątkowego produktu. Musimy pożegnać część naszych pracowników z ciężkim sercem i ogromnym szacunkiem do ich dotychczasowej pracy. Rozpoczynamy rozmowy ze związkami zawodowymi. Zaproponujemy wsparcie dla zwalnianych pracowników, oferując więcej, niż wynika z przepisów prawa - powiedział cytowany w komunikacie Robert Eriksson, dyrektor zarządzający Scania Production Słupsk S.A.
Volvo Buses też zamknie fabrykę
W marcu informowaliśmy o tym, że Volvo Buses zdecydowało o zamknięciu swojej fabryki autobusów we Wrocławiu w pierwszym kwartale 2024 roku.
- To bardzo trudna decyzja, to bardzo trudny dzień dla 1500 pracowników tej fabryki. Ta fabryka ma historię sięgającą prawie 30 lat, wielu z naszych pracowników pracuje tu od bardzo dawna, a niektórzy od początku - mówił wtedy Tomasz Stankiewicz, starszy wiceprezes regionu Europa Volvo Autobusy i członek zarządu Volvo Polska.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: meowKa / Shutterstock.com