Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza do końca tego roku ogłosić przetargi na ponad 90 kilometrów tras o wartości około 3,5 miliarda złotych - poinformowała GDDKiA w środowym komunikacie.
"W 2018 r. głosiliśmy przetargi na ponad 80 km nowych dróg o szacowanej wartości około 2,2 mld zł. Na kolejne ponad 90 km tras o wartości około 3,5 mld zł planujemy ogłosić postępowania jeszcze przed końcem roku" - napisano w komunikacie dyrekcji.
Jak wyjaśniono, przed Sylwestrem w przetargach mają znajdować się m.in. odcinki dróg: A18, S1, S11, S16, DK9, 28, 45, 75 i 78.
"Będziemy szukać wykonawców przebudowy południowej nitki obecnej DK18 by dostosować ją do parametrów autostrady na blisko 22-kilometrowym odcinku za węzłem Żary Zachód na DK12 i przed węzłem Iłowa na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 296, a także odcinka trasy S11 od Koszalina do Bobolic (47,7 km) oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 (ponad 24 km)" - zapowiedziano w komunikacie.
Przetargi na dokumentację
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrada zapowiada jednocześnie, że tylko w ostatnim kwartale roku rozpisze przetargi na prace przygotowawcze na ponad 700 km dróg krajowych, z czego około 444 km to planowane drogi ekspresowe.
W ogłoszonych ostatnio przetargach na dokumentację znalazły się m.in.:
- S74 o łącznej długości ponad 130 km w woj. świętokrzyskim (przetarg na koncepcję programową, KP) i podkarpackim (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe)
- S6 Słupsk - Bożepole Wielkie oraz Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej o łącznej długości ok. 111 km (przetarg na elementy KP)
- S12 Piaski - Dorohusk (bez obw. Chełma) niemal 60 km (przetarg na KP),
- DK7 Libertów, budowa dwupoziomowego węzła oraz przejścia podziemnego,
- DK77 Sandomierz, most na Wiśle (materiały do decyzji środowiskowej). Do ogłoszenia są jeszcze przetargi m.in. na:
- S17 Piaski - Hrebenne, ok. 120 km (KP),
- S6 Koszalin - Słupsk, ok. 45 km (elementy KP),
- S19 przebudowa do przekroju drogi 2+2 od Sokołowa Małopolskiego do Jasionki, na długości ok. 15 km.
GDDKiA przypomina, że oddane do ruchu w ostatnich miesiącach kolejne odcinki dróg szybkiego ruchu pozwoliły przekroczyć próg 2000 km tego typu tras w Polsce. Obecnie jest ich około 2038 km.
Z Białegostoku do Berlina w 8 godzin
GDDKiA podkreśla, że przez ostatnie trzy lata udostępniła kierowcom niemal 100 km nowo wybudowanych odcinków drogi ekspresowej pomiędzy Warszawą a Białymstokiem.
Wartości realizowanych na tych kontraktach robót przekroczyły 3 mld zł.
Razem z wcześniej wybudowanymi fragmentami dwujezdniowej S8 z pasami awaryjnymi daje to ok. 180 km połączenia pomiędzy stolicami Polski i Podlasia.
Połączenie Szczecina z Czechami
Kierowcy mogą również korzystać z ponad 100 km S3 w województwach lubskim i dolnośląskim. Do końca roku GDDKiA planuje otworzyć kolejne blisko 45 km tej trasy.
To pozwoli kierowcom podróżującym ze Szczecina na południe Polski ominąć aglomeracje Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry i Legnicy, następnie przeciąć bezkolizyjnie autostradę A4 i dojechać do Bolkowa.
Biegnąca wzdłuż zachodniej granicy prawie 500-kilometrowa droga ekspresowa S3 to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego, fragment europejskiej trasy E65 o łącznej długości ok. 3950 km łączącej szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie.
Dalsze odcinki S3 są już projektowane i mają powstawać sukcesywnie w 2021 i 2023 r. Południowy fragment S3 podzielono na dwa odcinki: węzeł Bolków - w. Kamienna Góra Północ mający ponad 16 km. Przebiega on przez pasmo Gór Wałbrzyskich m.in. w dwóch tunelach. Jeden z nich będzie miał długość ok. 2300 m, natomiast drugi ok. 320 m. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, jego oddanie do ruchu jest planowane w pierwszej połowie 2023 r.
Drugi, przygraniczny odcinek S3 w. Kamienna Góra Północ - w. Lubawka o długości ok. 15,3 km, planujemy udostępnić kierowcom w drugiej połowie 2021 r., a wartość robót wynosie prawie 880 mln zł. Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą a granicą państwa w Lubawce, a więc zarówno odcinków już oddanych jak i tych projektowanych, jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,96 mld zł, z czego dofinansowanie wynosi 1,89 mld zł.
Ekspresowo z Gdańska
Kolejne otwarcia dotyczyły S7. Najpierw do ruchu oddano 25-kilometrową obwodnicę Radomia omijającą miasto po jego zachodniej stronie. Przejazd nią pozwala zaoszczędzić co najmniej kilkanaście minut, a w godzinach szczytu nawet kilkadziesiąt.
Budowa kosztowała ok. 728,2 mln zł, z czego ok. 402 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kierowcom udostępniono również 40 km drogi ekspresowej S7 na Żuławach w dwóch fragmentach między Koszwałami a Elblągiem. Tym samym mają już do dyspozycji ponad 203 km drogi ekspresowej aż do granicy z woj. mazowieckim.
Tak jak przy poprzednich inwestycjach budowa była współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość projektu to blisko 3,75 mld zł a dofinansowanie ponad 2 mld zł.
Dalsze odcinki S7 są w budowie lub wkrótce ruszy ich realizacja w terenie. Kierowcy korzystają już niemal z połowy budowanego właśnie odcinka Chęciny-Jędrzejów (ok. 21 km), a kolejne 7 km tej trasy ma zostać otwarte jeszcze w tym roku.
Trwa budowa 8-kilometrowego odcinka od granicy województw do Skarżyska-Kamiennej. Kolejne odcinki S7, 73 km od granicy z woj. warmińsko-mazurskim aż do obwodnicy Płońska, są już w toku. GDDKiA planuje oddać je do ruchu w połowie 2021 roku. Obecnie trwają procedury związane z uzyskanie zezwoleń na realizację a wiosną przyszłego roku rozpoczną się prace w terenie.
GDDKiA podpisała też umowy z wykonawcami odcinków od Szczepanowic do Nowej Huty (21 km) oraz na nowy wylot z Warszawy do obwodnicy Grójca (ok. 29 km) a w przygotowaniu jest ostatni fragment S7 od granicy woj. do Szczepanowic (24 km). Kierowcy ukończoną ekspresową S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r. W przygotowaniu jest ponad 57-kilometrowy odcinek od Płońska do obwodnicy Warszawy. Dla odcinka Płońsk - Czosnów opracowywana jest koncepcja programowa, a wiosną przyszłego roku zostanie ogłoszony przetarg na realizację inwestycji (ten odcinek ma zapewnione finansowanie).
Projektanci pracują także nad koncepcją programową dla odcinka Czosnów - Kiełpin, a na dalszy fragment trasy łączący się z obwodnicą Warszawy toczy się przetarg na opracowanie dokumentacji.
Autor: tol//dap / Źródło: tvn24bis.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock