Rusza pilotażowy projekt budowy punktów ładowania pojazdów elektrycznych na drogach krajowych - powiedział rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki. Punkty mają powstać na autostradzie A4 oraz na trasie S8.
- GDDKiA ogłosiła przetarg na pilotażowy odcinek "zielonej drogi", na którym mają znajdować się punkty ładowania samochodów elektrycznych - powiedział w rozmowie z PAP Krynicki.
O tym, że GDDKiA ogłosi w poniedziałek przetarg na postawienie stacji ładowania na trasie A4 między Wrocławiem a Katowicami oraz na S8 między Wrocławiem a Łodzią, jako pierwsza poinformowała "Rzeczpospolita".
Pierwszy krok
Punkty ładowania zlokalizowane będą na 13 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) kategorii I. Zaczną działać w przyszłym roku - po dwie ładowarki na każdym MOP-ie.
- W przetargu mogą startować firmy, które pełnią funkcję operatora punktów ładowania samochodów elektrycznych lub dostawcy usługi ładowania dla tych punktów na minimum dwóch punktach przez okres co najmniej sześciu miesięcy od dnia złożenia oferty. Kolejnym wymogiem jest uzyskanie średniego rocznego przychodu za ostatni pełny rok obrotowy w wysokości nie mniejszej niż milion zł - zaznaczył Krynicki.
Koszt jednej ładowarki to 270 tys. zł. Jeśli pilotaż się powiedzie, GDDKiA w 2021 roku ogłosi kolejne postępowanie. Obejmie ono budowę systemu ładowania na pozostałych autostradach i drogach ekspresowych z terminem pełnej funkcjonalności w roku 2023. Łączne nakłady na stacje na 159 rozpatrywanych MOP mogłyby, według dzisiejszych cen, sięgnąć 86 mln zł - dowiadujemy się z "Rz".
Harmonogram zakłada podpisanie umów z wykonawcami jeszcze w okolicach połowy 2019 roku. Przewiduje się, że wykonawcy sukcesywnie będą otwierać nowe punktu ładowania w ciągu 12 miesięcy od podpisania umów. GDDKiA już prowadzi rozmowy z krajowymi i zagranicznymi koncernami w sprawie ich inwestycji na MOP-ach. Według "rz" ładowarki miałyby być instalowane m.in. na stacjach Orlenu i Lotosu. Obydwa koncerny zaczęły montować urządzenia pod koniec ubiegłego roku.
Lotos w październiku uruchomił 12 punktów ładowania na autostradach A1 i A2 między Trójmiastem a Warszawą. To na razie test, ale w planach jest kolejnych 38 lokalizacji. Z kolei w grudniu Orlen uruchomił pierwszą ładowarkę na swojej stacji w Siewierzu na trasie Katowice–Warszawa. Do końca pierwszego kwartału 2019 roku planuje oddać do użytku ok. 20 stacji szybkiego ładowania o mocy 50 i 100 kW - czytamy.
Autor: kris / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock