Polacy nadal negatywnie oceniają szefów i założycieli firm - pokazuje raport "Wizerunek przedsiębiorcy", przygotowany przez Forum Obywatelskiego Rozwoju. Ich wizerunek w oczach społeczeństwa pozostawia wiele do życzenia.
Raport "Wizerunek przedsiębiorcy" został przygotowany przez Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR) na zlecenie Polskiej Rady Biznesu (PRB), na podstawie dostępnych na ten temat danych i opracowań.
Raport wiele miejsca poświęca młodym ludziom, ich wiedzy na temat znaczenia przedsiębiorczości dla gospodarki i ich opinii o samych przedsiębiorcach. Z raportu wynika, że jedynie 53 proc. Polaków w wieku 15-19 lat ma świadomość, że przedsiębiorcy odpowiadają za wytwarzanie większości dochodu naszego kraju. Ten współczynnik dla całej populacji wynosi 72 proc. Tak duże dysproporcje mogą sugerować, że zmian wymaga edukacja w zakresie przedsiębiorczości, obecnie realizowana w szkołach ponad gimnazjalnych w ramach zajęć "podstawy przedsiębiorczości".
Jakie oceny?
Według raportu 66 proc. rodaków przyznaje, że przedsiębiorcy tworzą miejsca pracy, 63 proc. przypisuje im budowę ekonomicznej siły Polski a 55 proc. uważa, że podatki płacone przez firmy finansują np. drogi czy administrację. Ponadto częściej przypisuje się im pozytywne cechy niż negatywne.
Ciekawe wnioski płyną z analizy opinii Polaków o pracodawcach. Respondenci, zapytani o to, czy ich zdaniem polscy pracodawcy terminowo regulują wszystkie swoje należności, tylko w jednym na dwa przypadki odpowiadali pozytywnie (odpowiedzi ‘raczej tak’ i ‘zdecydowanie tak’). Tymczasem kiedy pytanie dotyczyło pracodawcy konkretnego respondenta, pozytywnej odpowiedzi udzieliło aż 89 proc. badanych. Podobne różnice w ocenie ‘mojego szefa’ i ‘typowego szefa’ widać w odpowiedziach na kolejne pytania. Zdaniem badanych jedynie 41 proc. polskich pracodawców prowadzi prawidłową dokumentację czasu pracy. Jeśli pytanie zawęzimy do ‘mojego pracodawcy’ pozytywnych odpowiedzi jest 81 na 100.
- Okazuje się, że opinia dobrze znanego z codziennych doświadczeń własnego pracodawcy jest lepsza niż abstrakcyjnego „przedsiębiorcy” – podsumowuje Aleksander Łaszek z Forum Obywatelskiego Rozwoju. – Wskazuje to, że ogólny wizerunek przedsiębiorców jest gorszy od faktycznych doświadczeń Polaków z konkretnymi pracodawcami – dodaje Łaszek.
Zobacz, ile mają wolnej gotówki polskie firmy:
Autor: km / Źródło: tvn24bis.pl