Jak poinformowała rzecznik prasowy PKP Intercity Agnieszka Serbeńska, w tym roku przewoźnik musi być przygotowany na rozpoczęcie świątecznego szczytu przewozowego już od piątku, 21 grudnia. Wiele osób wyruszy tego dnia w świąteczną podróż.- PKP Intercity będzie na bieżąco monitorować frekwencję w pociągach. Jeśli zajdzie potrzeba, w miarę możliwości, uzupełni składy dodatkowymi wagonami, aby zapewnić jak najwięcej miejsc siedzących - powiedziała Serbeńska.W piątek, 21 grudnia i w sobotę, 22 grudnia na największych polskich dworcach - Warszawie Centralnej, Wschodniej i Zachodniej, Gdańsku, Gdyni Głównej, Wrocławiu, Krakowie Głównym, Katowicach, Poznaniu i Szczecinie do dyspozycji podróżnych będą informatorzy mobilni. Pomogą pasażerom ustalić dogodne przesiadki lub znaleźć odpowiedni peron. Będą także służyć wszelką informacją pomocną w podróży.Poza tym PKP Intercity uruchomi po Sylwestrze dwa dodatkowe pociągi relacji Zakopane-Warszawa Wschodnia. Pociągi "Wit Stwosz Bis" oraz "Oscypek Bis" będą kursowały 1 i 2 stycznia 2019 r.
Odszkodowane za spóźniony pociąg
Spółka przypomina, że w przypadku opóźnienia pociągu od 60 do 119 minut pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości 25 proc. ceny biletu. W przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej jest to 50 proc. ceny biletu.Są to minimalne kwoty rekompensaty, które reguluje art. 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007, dotyczący praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.Przepisy unijnego rozporządzenia obowiązują w Polsce tylko w niektórych przypadkach. Dotyczą pociągów dalekobieżnych kategorii Express InterCity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR) oraz wszystkich międzynarodowych pociągów w przejazdach pomiędzy krajami UE.Natomiast - na podstawie przepisów unijnych dających taką możliwość - Polska bezterminowo wyłączyła stosowanie tych rekompensat dla pociągów miejskich, podmiejskich i regionalnych. Przepisy nie dotyczą zatem wszystkich przewoźników samorządowych, takich jak Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Wielkopolskie, Arriva RP, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Szybka Kolej Miejska w Warszawie, PKP SKM w Trójmieście, pociągi REGIO Przewozów Regionalnych i Warszawska Kolej Dojazdowa.
Reklamacje
Jak poinformowała Serbeńska, każdy pasażer ma prawo i możliwość złożenia reklamacji. Wniosek można złożyć w jednej z wyznaczonych do tego kas biletowych, znajdujących się na największych stacjach w kraju, na poczcie lub za pomocą formularza na stronie przewoźnika - intercity.pl. Składając reklamację należy podać dane osobowe, dołączyć bilet oraz opisać zdarzenie.Każda reklamacja rozpatrywana jest indywidualnie, w terminie do 30 dni. Odszkodowanie przyznawane jest w postaci bonu. Na pisemny wniosek pasażera może być wypłacone w formie pieniężnej. Informacje odnośnie odszkodowań zawiera m.in. "Regulamin przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę PKP Intercity".Reklamacja może dotyczyć każdej sytuacji, którą pasażer uzna za niewypełnienie umowy przewozu czy obowiązków przewoźnika. W takim wypadku sytuację trzeba szczegółowo opisać. Należy też udokumentować poniesione straty, gdy takie zaistnieją np. z powodu opóźnienia pociągu. Pasażerowie wszystkich rodzajów pociągów mogą dochodzić odszkodowań z tytułu naprawy szkody powstałej w wyniku opóźnienia.- W 2017 r. procentowy udział skarg i reklamacji w stosunku do całkowitej liczby przewiezionych pasażerów - 42,8 mln osób - wyniósł 0,12 proc. - zaznaczyła Serbeńska.
Autor: tol / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP Intercity | PKP Intercity