Dodatkowe wagony, monitorowanie frekwencji w pociągach i informatorzy mobilni na peronach - to dodatkowe usługi, które wprowadzi PKP Intercity podczas świątecznego szczytu. Przewoźnik przypomina, że jeżeli pociąg spóźni się więcej niż godzinę, pasażer może uzyskać odszkodowanie.
Jak poinformowała rzecznik prasowy PKP Intercity Agnieszka Serbeńska, w tym roku przewoźnik musi być przygotowany na rozpoczęcie świątecznego szczytu przewozowego już od piątku, 21 grudnia. Wiele osób wyruszy tego dnia w świąteczną podróż. - PKP Intercity będzie na bieżąco monitorować frekwencję w pociągach. Jeśli zajdzie potrzeba, w miarę możliwości, uzupełni składy dodatkowymi wagonami, aby zapewnić jak najwięcej miejsc siedzących - powiedziała Serbeńska. W piątek, 21 grudnia i w sobotę, 22 grudnia na największych polskich dworcach - Warszawie Centralnej, Wschodniej i Zachodniej, Gdańsku, Gdyni Głównej, Wrocławiu, Krakowie Głównym, Katowicach, Poznaniu i Szczecinie do dyspozycji podróżnych będą informatorzy mobilni. Pomogą pasażerom ustalić dogodne przesiadki lub znaleźć odpowiedni peron. Będą także służyć wszelką informacją pomocną w podróży. Poza tym PKP Intercity uruchomi po Sylwestrze dwa dodatkowe pociągi relacji Zakopane-Warszawa Wschodnia. Pociągi "Wit Stwosz Bis" oraz "Oscypek Bis" będą kursowały 1 i 2 stycznia 2019 r.
Odszkodowane za spóźniony pociąg
Spółka przypomina, że w przypadku opóźnienia pociągu od 60 do 119 minut pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości 25 proc. ceny biletu. W przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej jest to 50 proc. ceny biletu. Są to minimalne kwoty rekompensaty, które reguluje art. 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007, dotyczący praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Przepisy unijnego rozporządzenia obowiązują w Polsce tylko w niektórych przypadkach. Dotyczą pociągów dalekobieżnych kategorii Express InterCity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR) oraz wszystkich międzynarodowych pociągów w przejazdach pomiędzy krajami UE. Natomiast - na podstawie przepisów unijnych dających taką możliwość - Polska bezterminowo wyłączyła stosowanie tych rekompensat dla pociągów miejskich, podmiejskich i regionalnych. Przepisy nie dotyczą zatem wszystkich przewoźników samorządowych, takich jak Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Wielkopolskie, Arriva RP, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Szybka Kolej Miejska w Warszawie, PKP SKM w Trójmieście, pociągi REGIO Przewozów Regionalnych i Warszawska Kolej Dojazdowa.
Reklamacje
Jak poinformowała Serbeńska, każdy pasażer ma prawo i możliwość złożenia reklamacji. Wniosek można złożyć w jednej z wyznaczonych do tego kas biletowych, znajdujących się na największych stacjach w kraju, na poczcie lub za pomocą formularza na stronie przewoźnika - intercity.pl. Składając reklamację należy podać dane osobowe, dołączyć bilet oraz opisać zdarzenie. Każda reklamacja rozpatrywana jest indywidualnie, w terminie do 30 dni. Odszkodowanie przyznawane jest w postaci bonu. Na pisemny wniosek pasażera może być wypłacone w formie pieniężnej. Informacje odnośnie odszkodowań zawiera m.in. "Regulamin przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę PKP Intercity". Reklamacja może dotyczyć każdej sytuacji, którą pasażer uzna za niewypełnienie umowy przewozu czy obowiązków przewoźnika. W takim wypadku sytuację trzeba szczegółowo opisać. Należy też udokumentować poniesione straty, gdy takie zaistnieją np. z powodu opóźnienia pociągu. Pasażerowie wszystkich rodzajów pociągów mogą dochodzić odszkodowań z tytułu naprawy szkody powstałej w wyniku opóźnienia. - W 2017 r. procentowy udział skarg i reklamacji w stosunku do całkowitej liczby przewiezionych pasażerów - 42,8 mln osób - wyniósł 0,12 proc. - zaznaczyła Serbeńska.
Autor: tol / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP Intercity | PKP Intercity