PKO BP opublikował w poniedziałek ostrzeżenie przed oszustami, którzy próbują wyłudzić pieniądze od klientów. "Jeśli podasz im dane logowania, kod Blik lub kod z narzędzia autoryzacyjnego albo zainstalujesz na ich polecenie podejrzane oprogramowanie - stracisz pieniądze" - napisano.
PKO BP wydał komunikat, w którym przestrzega przed oszustami podszywającymi się pod pracowników banku. Dzwoniąc, powołują się oni na "względy bezpieczeństwa" i nakłaniają do podzielenia się dostępem do bankowości internetowej, a także zainstalowania na smartfonie aplikacji do zdalnej weryfikacji.
Przedstawiciele banku apelują także o ostrożność w przypadku wszelkich wiadomości (SMS, Messenger, WhatsApp, itp.) od nieznanych osób, podających się za kupujących na portalu sprzedażowym bądź aukcyjnym, w których jesteśmy proszeni o kliknięcie w link i podanie danych.
"W rzeczywistości to oszuści chcą zdobyć Twoje poufne dane do logowania i autoryzacji transakcji lub dane Twojej karty płatniczej" - napisał PKO BP.
Bank apeluje o zachowanie czujności i nie podawanie poufnych danych, w tym kodów Blik, nie pobieranie aplikacji do zdalnej weryfikacji jak np. AnyDesk, TeamViewer czy QuickSupport.
PKO BP ostrzega
"PKO Bank Polski nie wymaga instalacji na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej, dodatkowego oprogramowania, które miałoby podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu" - czytamy w ostrzeżeniu instytucji, w którym podkreślono także, że pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi o: - podanie haseł dostępu, - wypłatę pieniędzy lub wpłatę ich na inne konto, - wyrażenie zgody na zainstalowanie na urządzeniu aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł, - wyłączenie mechanizmów bezpieczeństwa od producenta.
PKO BP zachęca by w razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktować się z konsultantem banku. "Jeśli odbierzesz telefon od osoby podającej się za pracownika innej instytucji np. KNF, prokuratury, policji czy BIK, skontaktuj się telefonicznie z instytucją na numer telefonu, który jest opublikowany na jej stronie internetowej" - przestrzega bank.
Nie tylko klienci PKO BP są celem ataku
Oszuści próbują podszywać się także pod różne banki i wykorzystywać przy tym zaufanie do instytucji i ich marek. Kilka dni temu przed złodziejami przestrzegał mBank, gdy przestępcy wykorzystywali jego wizerunek wysyłając maile z informacją o potwierdzeniu rzekomej płatności SWIFT.
Dziś (poniedziałek 27.02) zespół cyberbezpieczeństwa przy Komisji Nadzoru Finansowego (CSIRT KNF) ostrzegał przed złodziejami, którzy stworzyli reklamy prowadzące do fałszywej strony Santander Bank.
Wcześniej CSIRT KNF ostrzegał, że oszuści wykorzystują wizerunek Banku BNP Paribas.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock