Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się na przejęcie sieci sklepów Piotr i Paweł. Marka została wykupiona przez holenderską firmę Spar Group Ltd.
Transakcja została przeprowadzona pod koniec maja po czym złożono wniosek o jej zatwierdzenie do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Szczegóły umowy nie są na razie znane. Jak pisze jednak bankier.pl klienci sieci Piotr i Paweł powinni przygotować się na zmiany. Po otrzymaniu zgody na zakup, Grupa Spar rozpocznie reorganizację sieci, w tym rebranding. Oznacza to, że żółty szyld delikatesów zastąpiony zostanie przez przez czerwony z nazwą marek Spar.
"Ukoronowanie restrukturyzacji"
"Zawarta transakcja to ukoronowanie procesu restrukturyzacji sieci Piotr i Paweł" - stwierdził na początku czerwca prezes sieci handlowej Marek Miętka, cytowany w oświadczeniu przesłanym tvn24bis.pl
"Pozyskanie doświadczonego i międzynarodowego inwestora, jakim jest globalna sieć Spar to zasoby, wiedza oraz doświadczenie, jakie wnosi do Piotra i Pawła ta transakcja. To przede wszystkim poszerzenie oferty dla klientów, stworzenie nowych możliwości współpracy dla dostawców i miejsc pracy dla pracowników" - dodał.
"Jesteśmy dumni, że to właśnie polska sieć z tradycjami stanie się częścią globalnej sieci Spar" - podkreślił z kolei Rob Philipson odpowiedzialny za polski rynek z ramienia Spar Group.
Poszukiwanie inwestora
Spar to jedna z największych na świecie grup handlowych. Pierwszy sklep pod szyldem Spar powstał w 1932 roku w Holandii. Obecnie sieć liczy ponad 13 tys. placówek w 48 krajach.
Z kolei Piotr i Paweł szukał inwestora od dłuższego czasu. Na początku ubiegłego roku ogłoszono wprawdzie umowę inwestycyjną z TFI Capital Partners (towarzystwo przejęło 100 proc. udziałów w sieci), ale nadal szukano inwestora strategicznego.
List intencyjny między TFI Capital Partners a Spar Group w sprawie przejęcia udziałów podpisano pod koniec kwietnia. 30 maja podpisano zaś umowę w tej sprawie.
Branżowy portal wiadomoscihandlowe.pl, który jako pierwszy napisał o planach Spar Group, ustalił, że kluczowym elementem zapisanym w liście intencyjnym były plany utworzenia nowej spółki, w której większościowe udziały objąć miało Spar Group, a mniejszościowe udziały przypaść miały funduszom należącym do TFI Capital Partners. Nowa spółka miałaby rozwijać sieć sklepów pod szyldem Spar.
Spór
Przypomnijmy, że w Polsce funkcjonują już sklepy pod marką SPAR. Zarządzała nimi na licencji spółka SPAR Polska. Teraz spiera się ona ze SPAR International o znak towarowy.
"SPAR Polska S.A., spółka oparta na polskim kapitale, która dotychczas rozwijała szyld SPAR nad Wisłą, pozwem z dnia 25 kwietnia 2019 r. wystąpił z powództwem o ustalenie bezskuteczności oświadczenia o wypowiedzeniu umowy licencyjnej przez SPAR International" - czytamy w oświadczeniu przesłanym przez SPAR Polska.
Spółka przypomniała, że uzyskała już korzystne rozstrzygnięcia Sądu Okręgowego w Kielcach. Dotyczy ono zabezpieczenia interesów SPAR Polska przed działaniami SPAR International na terenie Polski, polegającymi na "łamaniu warunków umowy licencyjnej".
"Sąd nakazał SPAR International wykonywanie na dotychczasowych warunkach umowy licencyjnej ze SPAR Polska oraz zakazał SPAR International zawierania lub wykonywania umów, które pozwalałyby na uzyskanie prawa do znaku towarowego SPAR na terytorium Polski innemu podmiotowi niż SPAR Polska" - głosi oświadczenie.
SPAR Group Ltd. jest jednak przekonana, że rozwiązanie umowy licencyjnej pomiędzy SPAR International i SPAR Polska zostanie definitywnie podtrzymane przez sądy zarówno w Holandii, jak i w Polsce. SPAR Group podkreśla, że ostateczna decyzja odnosząca się do kwestii własności licencji SPAR w Polsce może zostać podjęta wyłącznie przez sądy holenderskie. "Rozstrzygnięcie to będzie wiążące dla wszystkich stron. Ze względu na to, że rozprawa wstępna w Holandii zakończyła się decyzją na korzyść SPAR International, jesteśmy przekonani, że ostateczna decyzja definitywnie określi nasz status jako jedynego posiadacza licencji na SPAR w Polsce" - oświadczyła spółka.
Sieci handlowe w Polsce
Ogólnopolska sieć handlowa Piotr i Paweł działa od 1990 roku. Obecnie, po zamknięciu w ostatnich miesiącach wielu placówek, ma ona około 80 punktów w całym kraju. Współtwórcami firmy byli bracia Piotr i Paweł Wosiowie.
Pod względem przychodów największą siecią handlową w Polsce jest należąca do portugalskiego Jeronimo Martins Biedronka. Pod jej szyldem działa ok 2,9 tys. placówek. Jednym z liderów pod względem liczby sklepów jest z kolei Żabka, która dysponuje 5,4 tys. lokalami.
Do największych sieci handlowych działających w Polsce należą także Lewiatan (3,2 tys. sklepów), Dino (niemal 1 tys.), Carrefour (obecnie blisko 900 sklepów), Lidl (ponad 600 placówek).
Autor: tol / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: piotripawel.pl