W Krakowie oddano w czwartek do użytku 4,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 we wschodniej części Krakowa, zwanej Trasą Nowohucką. Stanowi ona równocześnie drugą część wschodniej obwodnicy miasta. Wartość inwestycji wyniosła blisko 529 milionów złotych brutto.
W uroczystości wziął udział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
- Dziś udostępniamy kierowcom długo oczekiwaną drogę, która przeniesie znaczną część ruchu poza Kraków. Zmianę na plus odczują szczególnie mieszkańcy Nowej Huty, gdyż zyskuje ona dostęp do autostrady A4. Otwarcie tego odcinka zbliża nas do ukończenia całej S7 i zarazem połączenia północnej i południowej Polski - powiedział podczas uroczystości. Jak dodał, dzięki nowej trasie "Nowa Huta staje jednym z najbardziej atrakcyjnych miejsc inwestycyjnych w Małopolsce, a nawet w Polsce", a "brak dobrego połączenia komunikacyjnego dusił Kraków i Małopolskę". Minister wyraził przekonanie, że do 2021 roku domknięta zostanie obwodnica Krakowa, tj. odcinek północny.
Kolejne odcinki
Budowa rozpoczęła się latem 2014 roku. Trasę o długości 4,5 km wraz z dwupoziomowymi węzłami drogowymi: "Rybitwy" i "Igołomska" oraz mostem wantowym na Wiśle wybudowały spółki Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. Docelowo robocza nazwa węzłów zostanie zmieniona na: węzeł Kraków Przewóz - węzeł Kraków Nowa Huta. Jest również propozycja, aby nowo zbudowany most nosił imię kardynała Franciszka Macharskiego, ale Rada Miasta może podjąć stosowną uchwałę w tej sprawie najwcześniej w rok od śmierci kardynała (zmarł 2 sierpnia 2016 roku).
Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński poinformował, że budowa drogi S7 będzie kontynuowana. - Dzięki podpisanym programom inwestycyjnym trasa S7 będzie kontynuowana do granicy z województwem świętokrzyskim. Ta droga stanie się siecią od Rabki do Gdańska, taki jest cel - powiedział Pałasiński.
Najdłuższy most
W ciągu 3 lat budowy powstała dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 4,5 km wraz z dwoma węzłami drogowymi i całą infrastrukturą drogową. Łącznie przebudowano i wybudowano 18,6 km jezdni i dróg dojazdowych, obiekty inżynierskie, linię tramwajową wraz z siecią trakcji oraz branżowe sieci podziemne. W ramach kontraktu powstał również nowoczesny most łączący Podgórze z Nową Hutą. Most na Wiśle jest najdłuższym mostem w Krakowie i Małopolsce. Składa się on z dwóch równoległych obiektów o długości około 700 metrów każdy. W trakcie budowy zastosowano innowacyjne rozwiązania, m.in. zmodyfikowany asfalt z dodatkiem zmielonych zużytych opon, co pozwoli znacznie wyciszyć hałas. Inwestycja została oddana miesiąc przed planowanym terminem zakończenia kontraktu. Koszt budowy wyniósł 528,8 mln zł brutto był współfinansowany z funduszy UE.
Ważny szlak
Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce przebiegającym od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej długość wynosi około 720 kilometrów. Nową trasę w większości zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77.
Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.
Autor: mb / Źródło: PAP