Prace nad koncepcją zagospodarowania portu centralnego trwały około roku. W poniedziałek w siedzibie Kapitanatu Portu Północnego w Gdańsku zaprezentowano jego ostateczną koncepcję wybraną spośród sześciu przedstawionych przez projektantów. Zakłada ona budowę nowego portu, który miałby powstać w sąsiedztwie gdańskiego półwyspu Westerplatte.
Nowy port w Gdańsku
Jak poinformował na konferencji prezentującej koncepcję Marcin Osowski, wiceprezes do spraw infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Port Centralny obejmuje około 1400 hektarów akwenu oraz 410 hektarów powierzchni lądowej.W ramach przedsięwzięcia przewidziano budowę 9 terminali, 4 obrotnic oraz 3 torów podejściowych. Inwestycja zakłada też budowę 19 kilometrów nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 kilometra falochronów. W porcie mają znaleźć się między innymi dwa nowe terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
- Mam nadzieję, że port w Gdańsku będzie tym portem wiodącym, a przede wszystkim tym, który wyznaczy teraz kierunek rozwoju, bo przecież to nie jest tylko i wyłącznie rozbudowa portu, tylko budowa zupełnie nowego portu - powiedział obecny na prezentacji minister gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.- W tym duchu my oczekujemy, że przeładunki w polskich portach w najbliższych latach jesteśmy w stanie podwoić. Dlatego też cały proces inwestycyjny, który chcemy realizować, musi być dobrze przeanalizowany, a przede wszystkim sprawnie zrealizowany - dodał minister.
Koszt budowy
Cała inwestycja ma kosztować około 12 mld zł, a pierwsze terminale mają pojawić się w 2029 r. Konkretne roboty budowlane poprzedzą prace archeologiczne, badania środowiskowe i przygotowanie szczegółowej koncepcji programowo-przestrzennej. Równolegle z tymi pracami zarząd portu ma czynić starania w celu pozyskania kontrahentów.
Minister Gróbarczyk pytany przez dziennikarzy o to, ile środków do budowy portu dołoży państwo, poinformował, że "zależy to przede wszystkim od specustawy, która właśnie powstaje". Wyjaśnił, że przedsięwzięcie ma być finansowane "z kilku źródeł". - Z jednej strony środki własne portu, z drugiej strony inwestycje w zakresie Skarbu Państwa (…), po trzecie instytucje finansowe, a po czwarte – operator - powiedział. Dodał, że przygotowywana właśnie specustawa ma zawierać przede wszystkim zapisy "mające przyspieszyć cały proces uzgodnieniowy w zakresie przygotowania inwestycji".Budowa Portu Centralnego ma być realizowana w trzech etapach. - Które terminale pojawiają się najpierw, o tym zdecyduje rynek. Członkowie zarządu wraz z departamentem handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - powiedział na konferencji Osowski.
Koncepcję budowy Portu Centralnego opracowało konsorcjum, na które składa się Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk.
Autor: mb / Źródło: PAP