W sierpniu 2016 r. poprawiły się zarówno bieżące jak i przyszłe nastroje konsumenckie. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) był wyższy o 1,8 p. proc. w stosunku do lipca i i wyniósł -3,8 - podał w piątek GUS.
Główny Urząd Statystyczny wraz z Narodowym Bankiem Polskim od stycznia 2004 r. co miesiąc bada koniunkturę konsumencką. Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie badań są bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) - pokazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który z kolei obrazuje oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej. Wskaźniki te mogą przyjmować wartości od –100 do +100.
Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
Gorzej w gospodarstwach domowych
"Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości wyższe niż w lipcu. Najbardziej poprawiły się oceny dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 4,8 p. proc.). Dla ocen przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego odnotowano wzrosty odpowiednio o 2,1; 1,2 i 1,0 p. proc. Nieznacznie niższą wartość zaobserwowano jedynie dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,2 p. proc.)" - napisał GUS w piątkowym komunikacie. W porównaniu do sierpnia 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 4,1 p. proc.
Lepiej, niż rok temu
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), czyli taki, który syntetycznie opisuje oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 3,3 p. proc. w stosunku do lipca i ukształtował się na poziomie -7,3. "Wszystkie składowe wskaźnika osiągnęły wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost wystąpił dla ocen dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia (o 6,4 p. proc.) i możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (o 3,6 p. proc.)." - podał Urząd. W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 5,9 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r.
Sposoby na "spławianie" konsumentów:
Autor: PMB / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock