W lipcu 2015 r. bieżące nastroje konsumenckie pozostały na poziomie podobnym do odnotowanego w poprzednim miesiącu, natomiast pogorszyły się nastroje dotyczące przyszłej sytuacji - poinformował w czwartek w komunikacie Główny Urząd Statystyczny.
GUS wskazał, że bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 0,5 pkt proc. i ukształtował się na poziomie minus 10,9.
Dobre prognozy dla gospodarstw
- Składowe wskaźnika zmieniły się w różnym stopniu. Najbardziej pogorszyły się oceny dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 4,5 pkt proc.). Natomiast największą poprawę odnotowano w przypadku oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 2,4 pkt proc.) - wyjaśnił urząd statystyczny. Zmiany pozostałych składowych wskaźnika BWUK zawierały się w przedziale od minus 0,8 pkt proc. do 0,5 p. proc. Zaznaczono, że w porównaniu do lipca 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 6,2 pkt proc. - Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 2,6 pkt proc. i ukształtował się na poziomie minus 14,3 - czytamy w komunikacie. Urząd statystyczny wyjaśnił, że spadek wartości tego wskaźnika jest wynikiem przede wszystkim pogorszenia się ocen dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek odpowiednio o 4,8 i 4,5 pkt proc.) oraz oszczędzania pieniędzy w ciągu najbliższych 12 miesięcy (spadek o 1,7 pkt proc.). Nieznacznie poprawiły się przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 0,5 pkt proc.). GUS zaznaczył, że w lipcu br. WWUK osiągnął wartość o 6,9 pkt proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r.
Metodologia
GUS poinformował, że na potrzeby badania lipcowej koniunktury konsumenckiej przeprowadzono 1434 wywiady w okresie 6 – 15 lipca br. Wyjaśniono, że najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są: bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej; wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej. Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od minus 100 do plus 100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
Autor: mb / Źródło: PAP