Ponad pięć milionów osób będzie musiało w tym roku wymienić dowód osobisty, bo kończy się jego dziesięcioletni okres ważności. Największe obciążenie zacznie się od sierpnia. Łącznie z innymi wnioskami nowy dokument w 2017 roku otrzyma osiem milionów osób - szacuje Ministerstwo Cyfryzacji, które poprawiło usługę wnioskowania elektronicznego o dowód.
5,2 mln osób będzie musiało w tym roku wymienić dowód osobisty. Ich dokumenty po 10 latach stracą ważność. Karol Manys, rzecznik Ministerstwa Cyfryzacji informuje, że łącznie w 2017 roku nowy dowód osobisty otrzyma ok. 8 mln osób.
Wniosek o nowy dowód
- Do pięciu milionów dwustu tysięcy osób trzeba doliczyć te, które otrzymają nowy dowód, bo wejdą w okres pełnoletności, czy po prostu ich dokument ulegnie zniszczeniu lub zagubieniu. Łącznie nowy dowód osobisty otrzyma osiem milionów ludzi - mówi tvn24bis.pl Karol Manys. Oznacza to, że urzędy w całej Polsce będą w kolejnych miesiącach tego roku zmagały się z zalewem wniosków o wydanie nowych dokumentów. Największe obciążenie zacznie się od sierpnia i będzie trwało do końca 2017 roku. Wtedy urzędy będą wydawały pół miliona dowodów miesięcznie. Aby uniknąć paraliżu resort cyfryzacji odświeżył usługę elektronicznego wnioskowania o dowód osobisty. Zmieniono też formularz. - Chcemy ułatwić życie osobom, które będą wymieniały dowód osobisty. Zachęcamy, aby składały wniosek drogą elektroniczną, bo to duża oszczędność czasu. Dlatego teraz w systemie ePUAP funkcja składania wniosku jest widoczna jako główna. Nie sposób jej przeoczyć - mówi Manys.
Dzięki wprowadzonym zmianom nie będzie już możliwe składanie wniosków niekompletnych, np. takich, w których nie wpisano imienia czy miejsca urodzenia. System nie dopuści także do wysłania wniosku bez fotografii osoby, a tekże bez jej podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem lub potwierdzonego Profilem Zaufanym ePUAP.
Co zrobić?
Aby złożyć wniosek o nowy dowód osobisty przez internet należy wejść na stronę internetową epuap.gov.pl. Następnie należy założyć konto w systemie i potwierdzić Profil Zaufany, czyli mobilny podpis elektroniczny do kontaktu z administracją. Aby to zrobić trzeba udać się z dowodem osobistym lub paszportem do urzędu. Kiedy już będziemy mieli to za sobą sprawy urzędowe będziemy mogli załatwiać drogą internetową.
Wniosek o dowód osobisty można też złożyć osobiście odwiedzając urząd miasta lub gminy. Aby zdobyć ten dokument należy posiadać obywatelstwo polskie i mieć ukończone 18 lat. Sam wniosek można złożyć też wcześniej, czyli na 30 dni przed osiągnięciem pełnoletności. Przed wizytą w urzędzie należy zadbać o kolorowe zdjęcie i wypełnić wniosek - można go pobrać, wydrukować i wypełnić w domu. Pusty formularz otrzymamy też w urzędzie. Aby złożyć wniosek trzeba zabrać ze sobą dotychczasowy dowód lub ważny paszport - jeśli go posiadamy.
Dowód osobisty otrzymamy maksymalnie po 30 dniach od złożenia wniosku. Usługa jest bezpłatna.
Osoby, którym kończy się ważność dowodu osobistego, powinny pamiętać, że wniosek o nowy dowód wraz z aktualnym zdjęciem (wykonanym maksymalnie 6 miesięcy wcześniej) należy złożyć 30 dni przed upływem ważności starego dokumentu.
E-dowody
Według zapowiedzi szefowej resortu cyfryzacji Anny Streżyńskiej pod koniec 2018 roku Polacy będą mogli korzystać z e-dowodów. Nowoczesny dokument zastąpi kilka innych, w tym m.in. prawo jazdy i książeczkę zdrowia.
Minister cyfryzacji o zmianach w dowodach osobistych. Zobacz fragment programu "Jeden na Jeden" w TVN24 (04.04.2016):
Autor: msz/ms / Źródło: tvn24bis.pl,
Źródło zdjęcia głównego: MSW