Senatorowie w środę nie zgłosili poprawek do specustawy dotyczącej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Tempo prac było szybkie, jeszcze w czwartek wieczorem dokument był głosowany w Sejmie. Nowe lotnisko ma docelowo obsługiwać nawet 100 mln pasażerów rocznie.
Za podjęciem uchwały bez poprawek głosowało 54 senatorów, 19 było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.
Specustawa określa m.in. zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy CPK oraz infrastruktury mu towarzyszącej. W tym również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości, a także organów właściwych w tych sprawach. Ponadto ma ona określać umocowania pełnomocnika rządu do spraw CPK oraz ustroju korporacyjnego spółek realizujących inwestycje.
Spółka w czerwcu
- Byłoby optymalnie, gdyby spółka celowa odpowiadająca za wybudowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego powstała jeszcze w czerwcu - powiedział Mikołaj Wild w poniedziałek w Katowicach podczas panelu o Centralnym Porcie Komunikacyjnym na Europejskim Kongresie Gospodarczym.
- W przyszłym roku powinniśmy być już w trakcie wykupu gruntów, w trakcie badań środowiskowych. Powinniśmy być po wyborze doradców technicznych, wspomagających nas przy studium wykonalności, potrzebnego do realizacji tego przedsięwzięcia - wyjaśnił.
Zapowiedział również, że w przyszłym roku powinien zostać rozstrzygnięty konkurs na koncepcję architektoniczną.
Premier może przejąć udziały
W trakcie prac w Senacie nad projektem Mikołaj Wild wyjaśnił, że premier - za zgodą prezesa Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze - będzie mógł nieodpłatnie przejąć udziały lub akcje wchodzące w skład grupy kapitałowej PPL, w związku z budową CPK. Chodzi o art. 131 ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Zgodnie z nim "w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy Prezes Rady Ministrów może nieodpłatnie przejąć na rzecz Skarbu Państwa udziały lub akcje należące do Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, za jego zgodą". - To jest rozwiązanie, które występuje w ustawie o zarządzaniu mieniem w odniesieniu do praw nieruchomości państwowych osób prawnych. (...) W celu realizacji CPK, uznaliśmy za konieczne zapewnienie prezesowi Rady Ministrów możliwości pozyskania, oczywiście za zgodą prezesa PPL, określonych udziałów, określonych akcji w spółkach wchodzących w skład grupy kapitałowej PPL, aby mogły one być podporządkowane celowi, jakim jest budowa CPK, Airport City i innych komponentów składających się na ten projekt - powiedział Wild na posiedzeniu senackich komisji. Jak tłumaczył, obecnie mamy sytuację, w której PPL oprócz tego, że jest przedsiębiorstwem, to stoi na czele grupy kapitałowej. - Tego rodzaju relacje są nie do końca transparentne. Zależy nam na tym, aby premier w ciągu roku, miał możliwość uporządkowania w koniecznym zakresie relacji właścicielskich w tym zakresie - wyjaśnił. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze to podmiot dominujący Grupy Kapitałowej PPL. Przedsiębiorstwo posiada udziały lub akcje 15 spółek. Zarządza największym w Polsce portem, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina. Ma też udziały w portach regionalnych, np. w Krakowie, Rzeszowie, Modlinie czy Poznaniu.
Megalotnisko
Nowy międzykontynentalny port lotniczy ma powstać niedaleko jednej z głównych tras wylotowych ze stolicy – przy autostradzie A2 i w pobliżu jednej z ważniejszych i bardziej uczęszczanych tras kolejowych łączących Warszawę i Łódź - w Stanisławowie, w gminie Baranów, niedaleko Grodziska Mazowieckiego. Lotnisko będzie oddalone od stolicy o ok. 40 kilometrów.
Ma to być jedno z największych lotnisk w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln.
Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 r.
Całkowita wartość projektu, wraz z częścią drogową i kolejową, jest szacowana na 30-35 mld zł.
Referendum
W Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie badane są obecnie dokumenty dotyczące przeprowadzenia referendum w gminie Baranów, które będzie dotyczyło budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Badamy dokumenty, które do nas wpłynęły. Jeżeli nie będzie tam żadnych uchybień pod względem formalno-prawnym, to nie mam podstaw, żeby uchylać taką uchwałę. Mamy 30-dniowy termin i jeżeli w tym terminie nie będzie zakwestionowania uchwały to oczywiście ona będzie obowiązywała - powiedział PAP wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera.
Rada Gminy Baranów podjęła uchwałę o referendum w sprawie CPK 18 kwietnia. Termin jego przeprowadzenia został wyznaczony na 17 czerwca.
Autor: //dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock