O 71 zmniejszyła się liczba sklepów należących do sieci Carrefour w Polsce w pierwszym półroczu 2023 roku. Na liście znalazło się między innymi kilkadziesiąt sklepów franczyzowych. "Franczyzobiorcy będący niezależnymi przedsiębiorcami, odczuwają znaczny wzrost kosztów prowadzenia działalności" - poinformowało TVN24 Biznes biuro prasowe Carrefour Polska. Działalność zakończyły również sklepy pod szyldami Galerii Alkoholi oraz dwa supermarkety własne.
Carrefour na koniec 2022 roku miał w Polsce 928 sklepów. Na koniec pierwszego półrocza 2023 roku było to 857 sklepów - zwrócił uwagę branżowy portal dlahandlu.pl, powołując się na raport finansowy Grupy Carrefour opublikowany w tym tygodniu. Oznacza to, że w ciągu zaledwie sześciu miesięcy z handlowej mapy Polski zniknęło 71 punktów należących do sieci. Dla porównania na koniec 2021 roku sprzedaż prowadzono w 955 sklepach.
Biuro prasowe firmy w odpowiedzi przesłanej TVN24 Biznes zwróciło uwagę, że "Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 850 sklepów w 6 różnych formatów. Są to hipermarkety, supermarkety, sklepy osiedlowe, sklepy hurtowo-dyskontowe, sklepy specjalistyczne oraz sklep internetowy".
"Sklepy te prowadzone są w różnych modelach biznesowych - jako nasze sklepy własne, ale także jako sklepy franczyzowe prowadzone przez partnerów biznesowych naszej sieci. W takim właśnie modelu - współpracy franczyzowej - działają zarówno sklepy osiedlowe jak również wybrane supermarkety i hipermarkety z logo Carrefour. Niestety i na ten format sklepów negatywny wpływ ma trudna sytuacja gospodarcza w naszym kraju" - wyjaśnili przedstawiciele sieci.
Carrefour Polska o zamykanych sklepach
Jak podkreślili, "franczyzobiorcy będący niezależnymi przedsiębiorcami, również odczuwają znaczny wzrost kosztów prowadzenia działalności, m.in. przez podwyżki czynszów posiadanych przez nich lokali, rosnące koszty energii elektrycznej, a także koszty pracy". "Wszystkie te elementy wpływają na rentowność prowadzonego przez nich sklepu, nierzadko powodując, że placówka która jeszcze kilkanaście miesięcy temu przynosiła zyski, przestała być dochodowa" - zaznaczyło biuro prasowe Carrefour Polska.
Zapewniono przy tym, że "Carrefour jako firma oferująca model franczyzy partnerskiej, stara się w takich przypadkach wspierać swoich franczyzobiorców, poszukując możliwości przywrócenia sklepu do rentowności". "Jeżeli jednak właściciel sklepu i my nie widzimy takiej możliwości w określonej perspektywie czasowej, staramy się wychodzić naprzeciw naszemu partnerowi i pomagać w zamknięciu takiego nierentownego sklepu. Tak było w przypadku ok. 50 sklepów osiedlowych zamkniętych w pierwszej połowie 2023 roku" - czytamy w przesłanej nam odpowiedzi.
Z drugiej strony - jak podkreśliło biuro prasowe - w tym samym okresie otwarto blisko 30 nowych placówek franczyzowych Carrefour w całej Polsce.
Nie tylko sklepy franczyzowe
Przedstawiciele Carrefour Polska podali, że wśród zamkniętych w pierwszym półroczu sklepów znalazła się również należąca do firmy sieć Galerii Alkoholi oraz dwa supermarkety własne, o których zamknięciu informowano w styczniu tego roku, ogłaszając proces zwolnień grupowych.
"Zakończenie działalności sklepów specjalistycznych z alkoholem pod szyldami Galerii Alkoholi związane było z realizacją nowej strategii naszej sieci, w której koncentrujemy naszą działalność na rozwoju najlepszych formatów, natomiast 2 supermarkety własne zostały zamknięte z powodu wypowiedzenia umów najmu przez wynajmujących" - wyjaśniło biuro prasowe.
Co dalej?
Zapytaliśmy przedstawicieli Carrefour Polska, czy w następnych miesiącach będą zamykane kolejne sklepy w naszym kraju.
"Zamknięcia sklepów franczyzowych z powodu utraty rentowności czy też wypowiedzenie umów najmu przez właścicieli obiektów, w których działamy trudno jest przewidzieć, dlatego nie posiadamy takiej listy placówek" - zastrzegło biuro prasowe.
"W przypadku sklepów franczyzowych na bieżąco pracujemy jednak z naszymi partnerami franczyzowymi, próbując odbudować dochodowość danej placówki i w wielu przypadkach się to udaje. Decyzja o zamknięcia podejmowana jest przez naszego partnera w ostateczności" - dodano.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Grand Warszawski / Shutterstock.com