Po 53 latach i ponad 1570 wybudowanych samolotach, ostatni Boeing 747, zwany jumbo jetem oraz "królową niebios", zjechał we wtorek z linii montażowej fabryki w amerykańskim stanie Waszyngton. Maszyna posłuży do transportu towarów. Model 747 wszedł na rynek w 1969 roku i zrewolucjonizował długodystansowe podróże powietrzne.
Jumbo jet jest prawdopodobnie najbardziej znanym i popularnym samolotem wyprodukowanym przez Boeinga. Jest na tyle duży, że użyto go do transportu promu kosmicznego z lądowiska w Kalifornii do miejsca startu na Florydzie.
Samolot dla bogatych i wpływowych
Stacja CNN przypomina, że 747 był niegdyś wybierany przez ludzi bogatych i wpływowych, a nawet przez rodziny królewskie. Pojawiał się w wielu filmach, w tym w klasyku z Jamesem Bondem z 1973 roku "Żyj i pozwól umrzeć'. B747 nadal służy jako Air Force One, a dwa już zmontowane samoloty są obecnie w trakcie prac, mających przekształcić je w kolejną generację prezydenckich odrzutowców.
Ponad pół wieku po pojawieniu się na deskach kreślarskich inżynierów, Boeing 747 staje się wymierającym gatunkiem. Samolot, który jest legendą lotnictwa, nie ma już przyszłości. Rynek lotniczy znacznie zmienił się przez pół wieku i B747 przestaje do niego pasować.
Jumbo jet obecnie jest tylko w niewielkim stopniu używany jako samolot pasażerski. Jego cztery silniki pożerają zbyt wiele paliwa. Ostatni B747 trafi do Atlas Air Worldwide Holdings (AAWW) i będzie służyć szwajcarskiej firmie logistycznej Kuehne+Nagel. Po pracach wykończeniowych, w tym malowaniu, zostanie tam dostarczony na początku 2023 roku.
Sprawny samolot, nie ma sobie równych
Według firmy Cirium, zajmującej się analizą lotnictwa, w eksploatacji wciąż pozostają 44 pasażerskie jumbo jety. 25 z nich eksploatuje Lufthansa. W użyciu znajdują się wciąż 314 samoloty tego typu przewożące ładunki, z których wiele było wcześniej używanych jako maszyny pasażerskie.
"747-8 to niesamowity, sprawny samolot, o pojemności, która nie ma sobie równych w żadnym innym samolocie transportowym będącym w produkcji. Z maksymalną ładownością 307 tys. funtów (139 252 kg) używamy ich na długich, wysokonakładowych trasach, łącząc Azję, Amerykę Północną, Europę i Bliski Wschód" - wyjaśniła w 2020 roku firma spedycyjna UPS, kiedy Boeing zasygnalizował, że wkrótce zaprzestanie budowy tych odrzutowców.
Pierwsze pasażerskie 747 Boeing przekazał w grudniu 1969 roku dwóm nieistniejącym już liniom lotniczym - TWA i Pan Am. Delta Air Lines była ostatnią amerykańską linią lotniczą, która w 2017 roku latała jeszcze jumbo jetami.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Simlinger/Shutterstock