Zwrot części opłat i pobranych prowizji oraz oferty na preferencyjnych warunkach. To rekompensaty, które otrzyma część klientów BNP Paribas w wyniku decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jest to konsekwencja zakwestionowania sposobu komunikacji banku z klientami.
Rekompensaty są wynikiem decyzji prezesa UOKiK z lutego 2019 roku, o której bank poinformował na swojej stronie internetowej.
Jak wskazano, prezes Urzędu uznał za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów działanie BNP Paribas, polegające na informowaniu konsumentów "o proponowanych zmianach postanowień umowy w trakcie trwania umowy wyłącznie za pomocą wiadomości elektronicznych, przesyłanych w ramach serwisu elektronicznego System Pl@net, które nie stanowią trwałego nośnika informacji".
Według UOKiK trwałym nośnikiem jest na przykład list w formie tradycyjnej, informacja zapisana na pendrivie lub płycie CD, a także wiadomość e-mail, o ile zawiera w sobie wszystkie niezbędne dane.
BNP Paribas zwróci pieniądze
W związku z tą decyzją BNP Paribas wyśle korespondencję do wszystkich osób, które od stycznia 2014 roku do listopada 2016 roku były klientami banku i otrzymały informację o zmianach.
Następnie, w terminie do trzech miesięcy od dnia wysłania korespondencji, klienci będą musieli zawrzeć w oddziałach banku bezpłatne aneksy do umów.
Na tej podstawie bank będzie zobowiązany "do dokonania indywidualnego rozliczenia opłat i prowizji za okres od dnia ich wprowadzenia w Taryfie Prowizji i Opłat Rachunków bankowych, Karty oraz Elektronicznych Kanałów Dostępu dla klientów od dnia 1 stycznia 2014 do dnia zawarcia aneksu".
Ewentualny zwrot nadpłaty ma być dokonany na rachunek bankowy wskazany przez konsumenta najpóźniej w terminie dwóch miesięcy od dnia zawarcia aneksu. W przypadku braku nadpłaty bank, również w ciągu dwóch miesięcy, wyśle informację o braku kwoty do zwrotu.
Ponadto BNP Paribas ma zaoferować rekompensaty publiczne. Chodzi między innymi o możliwość otwarcia nieodnawialnej lokaty 3-miesięcznej z promocyjnym oprocentowaniem, która może być założona w okresie trzech miesięcy od daty wysłania korespondencji, czy zwolnienie z opłaty za użytkowanie karty debetowej przez 1 miesiąc po złożeniu stosownego wniosku. Ponadto konsumenci będą mogli złożyć wniosek o zwolnienie z opłaty za kartę lub powiadomienia SMS przez miesiąc. W ramach rekompensat publicznych klienci banku będą mogli być także zwolnieni z opłat za wypłatę gotówki we wszystkich bankomatach w kraju i za granicą przez 1 miesiąc kalendarzowy.
Z rekompensat publicznych będą mogli skorzystać konsumenci, którzy byli w jakimkolwiek czasie w okresie od 1 stycznia 2014 do 25 listopada 2016 klientami banki i nadal nimi pozostają.
Inne banki
W maju informowaliśmy, że część klientów mBanku otrzyma zwrot części opłat i pobranych prowizji oraz uzyska możliwość skorzystania z oferty banku na preferencyjnych warunkach. Podobnie jak w przypadku BNP Paribas był to także wynik decyzji prezesa UOKiK-u, który zakwestionował sposób komunikacji banku z klientami.
O zwrocie opłat i prowizji pod koniec kwietnia poinformował również PKO BP, a wcześniej o skutkach podobnych decyzji UOKiK informowały także Getin Bank oraz ING Bank Śląski.
W lipcu 2018 roku UOKiK poinformował, że o zmianach opłat nieprawidłowo informowały Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK (obecnie Santander Bank Polska), Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao SA i Plus Bank.
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock