TRAKO to najważniejsze w Polsce, a drugie w Europie, targi kolejowe. Stały się one okazją do rozmów o roli kolei, jako głównej gałęzi branży transportu wspierającej zrównoważony rozwój.
- Sądzę, że targi zachęcą inne firmy i organizacje do tego, by zastanowić się, w jaki sposób wpisywać zrównoważony rozwój w swoją strategię. Tak, aby następnie przekładać go na swój model biznesowy - opowiadała prof. dr hab. Halina Brdulak ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Czym jest idea zrównoważonego rozwoju?
- Dotyczy trzech filarów: etyki, ekonomii i dialogu. Transport szynowy jest formą transportu przyjazną środowisku. To czy kolej dołączy do trendu zrównoważonego rozwoju, zależy nie tylko od branży, ale przede wszystkim od warunków rozwoju, które reguluje państwo - tłumaczy profesor.
Forum Odpowiedzialnego Biznesu po raz pierwszy uczestniczyło w targach skupiających sektor kolejowy. Debatowano o wpływie towarowego transportu kolejowego na otoczenie.
- Jeśli chodzi o dostawców taboru, to ważnym elementem jest wpasowanie się w potrzeby lokalnego przewoźnika. Należy jednocześnie myśleć o bezpieczeństwie, automatyce na kolei i zintegrowanych systemach sygnalizacji. Polska kolei wkracza na etap nowoczesności – twierdzi Dominika Bettman, członkini Zarządu ds. Finansowych w Siemens Polska i Prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Zrównoważony rozwój to dbałość o interesy i zadowolenie każdej grupy w spółce. Wszystkie decyzje są analizowane w kontekście ich wpływu nie tylko na rozwój biznesu i zysk finansowy firmy. Ważne jest też utrzymanie miejsc pracy, środowisko, lokalne społeczności i współpraca z partnerami biznesowymi.
- DB jest koncernem, który działa globalnie. Sprzedajemy usługi logistyki i mobilności pod trzema markami: DB, Arriva i Schenker. Angażujemy się w rozwój środowisk lokalnych, miast, w których są nasze zakłady. Wspieramy inicjatywy, które są ważne dla ich mieszkańców – tłumaczył strategię firmy Marek Staszek, Prezes Zarządy DB Cargo Polska.
Według zarządu koncernu dobra firma to taka, która dba nie tylko o klientów i społeczność, ale także o własnych pracowników.
- Ważne jest dla nas, aby dobrze czuli się w naszej firmie, wkładając przy tym swoją kreatywność i inwencję, przyczyniając się do jej rozwoju – zapewniał prezes zarządu DB Cargo.
DB Cargo we współpracy z Deloitte Advisory poddała szczegółowej analizie generowane przez siebie wielowymiarowe efekty w polskiej gospodarce. W trakcie spotkania zaprezentowano wyniki badań.
- Jako Deloitte pomagaliśmy firmie DB zmierzyć jej wpływ na otoczenie ekonomiczne, społeczne i środowisko naturalne – opowiadał Rafał Rudzki z Deloitte Advisory. - Informacje wynikające z analizy pomagają firmom w dobrym zarządzaniu – tłumaczył Rudzki.
Tylko na czym polega dobre zarządzanie?
- To skomplikowany, długoterminowy i wielowymiarowy proces. Jest związany z tym, w jaki sposób firma wpływa na wzrost gospodarczy w danym regionie. Drugi obszar, który analizowaliśmy, to wymiar społeczny. Dotyczy on zatrudnienia oraz tego, w jaki sposób firma współpracuje ze społecznościami lokalnymi. I trzeci obszar, środowisko naturalne, tj. minimalizacja zużycia paliw w transporcie – twierdzi Rudzki.
Analiza potwierdziła istotny i pozytywny wpływ DB Cargo na otoczenie, w którym prowadzi działalność biznesową. Nakłady ponoszone przez spółki na zakup materiałów i usług od polskich dostawców dają niebagatelny impuls polskiej gospodarce. DB CARGO Polska została doceniona i otrzymała nagrodę „Firma kolejowa odpowiedzialna społecznie 2017” za zaangażowanie pracowników w działalność społeczną oraz wzorowy sposób komunikacji.
Transport szynowy przyjazny środowisku. Czy kolej dołączy do trendu zrównoważonego rozwoju?
Autor: . / Źródło: Artykuł sponsorowany