W Gdańsku odbyła się 12. edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, objęta Patronatem Honorowym Andrzeja Adamczyka, Ministra Infrastruktury i Budownictwa. To jedno z najbardziej prestiżowych w Europie spotkań branży transportu szynowego. Okazję do zaprezentowania swoich nowych produktów – trolejbusu i tramwaju – wykorzystała firma Solaris Bus & Coach S.A.
To europejski lider produkcji nowoczesnych autobusów z napędem elektrycznym. Nowy Solaris Urbino 12 electric zdobył tytuł „Autobusu Roku 2017”. Największe i najbardziej renomowane w Polsce targi transportu kolejowego Trako w Gdańsku były okazją do przedstawienia dwóch nowych produktów: trolejbusu Trollino 18,75 z wodorowym ogniwem paliwowym i tramwaju Solaris Tramino Lipsk.
- Tramwaj Tramino Lipsk powstał razem z klientem. Jego założenia konstrukcyjne uwzględniały doświadczenia klienta w zakresie eksploatacji w mieście Lipsku. Jest to pierwszy projekt dla tego miasta. Pojazdy będą w całości skonstruowane, wyprodukowane w Polsce i dostarczane do klienta – opowiadał wiceprezes zarządu Zbigniew Palenica. - Firma Solaris Bus and Coach wygrała w 2015 roku przetarg na dostawę 41 tramwajów w okresie 2017-2020. Jesteśmy teraz w etapie realizacji kontraktu na 14 sztuk, a klient domówił 9 kolejnych tramwajów – dodał Palenica.
Po ulicach Rygi będą jeździć wyprodukowane w bolechowskiej fabryce przegubowe Trollino. Łotysze będą przemieszczać się sprawniej, bo trolejbus może odpiąć się od sieci trakcyjnej i dotrzeć do wcześniej niedostępnych zakątków miasta.
- To ewenement na skalę światową – podkreślił wiceprezes zarządu Dariusz Michalak.
Jakiej innowacji użył zatem Solaris?
- Na pokładzie zainstalowano małą elektrownię. Energia elektryczna wytwarzana jest z wodoru magazynowanego w butlach. Tankowanie wodoru trwa krótko. W ciągu pięciu minut uzupełniamy paliwo i pojazd może wrócić do normalnej eksploatacji. To hybryda trolejbusu z autobusem elektrycznym – tłumaczył Michalak.
Ten nowoczesny trolejbus będzie się wpisywał w obowiązujące trendy ekologiczne.
- Jest to pojazd rzeczywiście zero emisyjny, przyjazny środowisku. Prąd, który dostarczany jest do sieci trakcyjnej, ma swoje źródło. Pochodzi z elektrowni węglowej. Wodór jest substancją na tyle ekologiczną, że jego wykorzystanie nie powoduje emisji szkodliwych spalin do środowiska. Jedynym efektem ubocznym ogniwa paliwowego jest ciepło – wyjaśniał wiceprezes Michalak.
Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku z fabryki pod Poznaniem wyjechało już blisko 15 000 pojazdów. Korzystają z nich pasażerowie w 32 krajach. W tym roku firma sprzeda ponad 1400 autobusów - 10% z nich to pojazdy elektryczne. W 2018 roku produkcja i sprzedaż wzrosną do ponad 1500 autobusów. Co czwarty będzie miał napęd elektryczny.
Autor: Artykuł sponsorowany / Źródło: Artykuł sponsorowany