Szykują się kolejne pozwy przeciwko Volkswagenowi. Według "Dziennika Gazety Prawnej" przedstawiciele władz lokalnych w Polsce mają dość opieszałości rządu, zarówno poprzedniego jak i obecnego. Według gazety, do pozwu zbiorowego szykują się władze Torunia i Szczecina oraz samorząd województwa podkarpackiego. Na tej liście znalazło się także województwo wielkopolskie, choć takim doniesieniom zaprzecza rzecznik marszałka.
- Samorząd województwa wielkopolskiego nie rozważa podjęcia kroków prawnych przeciwko VW - poinformowała tvn24bis.pl Anna Parzyńska-Paschke, rzecznik prasowy marszałka województwa wielkopolskiego.
Pogarszający się stan powietrza
Plany samorządów mają związek z pogarszającym się stanem powietrza. Smog w Krakowie czy brak możliwości pobierania tzw. opłat klimatycznych biją kasy miejskie po kieszeni, a ewentualne odszkodowania od Volkswagena mogłyby poprawić sytuację finansową gmin. Walka o odszkodowanie może być jednak trudna. Według ekspertów, koszty poniesione na udowodnienie, w jakim stopniu wpływ na pogorszenie jakości powietrza mają auta z wadliwym oprogramowaniem mogą być wyższe niż odszkodowanie, jakie z tego tytułu można uzyskać.
Osoby lub firmy, które czują się oszukane przez koncern Volkswagen, mogą przystąpić do pozwu zbiorowego przeciwko grupie VW i dochodzić odszkodowania na stronie pozywamy-zbiorowo.pl. Chęć przystąpienia do pozwu wyraziło już prawie 800 osób.
Afera spalinowa
We wrześniu Volkswagen przyznał się do instalowania w swoich autach oprogramowania pozwalającego na manipulowanie pomiarem emisji spalin i zaniżanie pomiaru emisji tlenku azotu. Dotyczy to ok. 11 milionów samochodów tego koncernu na świecie. Sytuacja pogorszyła się jeszcze, gdy w listopadzie najpierw wyszło na jaw, że Volkswagen mógł zaniżać poziom zużycia paliwa i emisji CO2 w przypadku ok. 800 tys. aut, głównie z silnikami Diesla, a później - że problem ten może dotyczyć większej liczby samochodów na benzynę niż poprzednio zakładano.
20 października Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące manipulowania wskaźnikami emisji spalin w samochodach koncernu Volkswagen. Sprawa Volkswagena, jak napisał w komunikacie UOKiK, dotyka dużej liczby użytkowników samochodów - zarówno konsumentów jak i przedsiębiorców w Polsce i w całej Unii Europejskiej. "Kwestionowane przez różne urzędy działania mogą wiązać się z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów, przestrzeganiem norm środowiskowych oraz technicznych. Volkswagen Group Polska potwierdził wprowadzenie na polski rynek około 140 tys. pojazdów z systemem manipulującym poziomem emisji spalin" - czytamy w komunikacie.
Autor: ToL//km / Źródło: TVN24 Biznes i Świat, PAP