Chodzący samochód, podkoszulka ostrzegająca przed zawałem czy cyberpiekarz. To tylko część z nowości zaprezentowanych na corocznych targach CES (Consumer Electronics Show) w Las Vegas.
W Las Vegas zaprezentowano koncept futurystycznego pojazdu. Chodzący samochód od Hyundaia ma mieć zastosowanie głównie w służbach ratunkowych.
Dzięki unoszącemu się podwoziu i możliwości "kroczenia", zamiast toczenia się na kołach, pojazd miałby możliwość docierania do trudno dostępnych miejsc. Jego zastosowanie mogłoby znacznie przyspieszyć transport rannych do szpitali.
- Odpowiedzieliśmy sobie na pytanie, w jaki sposób wydostać z zaspy śnieżnej, jak podjechać pod same drzwi wejściowe, by pomóc osobie niepełnosprawnej. Próbowaliśmy przewidzieć wszystkie możliwe scenariusze, z którymi muszą mierzyć się kierowcy w mieście i bezdrożach - powiedział David Byron, projektant.
Dostosowanie samochodu do konkretnych zadań miałaby ułatwić jego modułowa budowa. Kabinę pojazdu można demontować i zakładać inne, przystosowane do różnych funkcji.
Ochrona przed wypadkami
Tymczasem Toyota chce udostępnić innym producentom samochodów stworzone przez koncern rozwiązanie Guardian System, które przejmuje kontrolę nad pojazdem w celu uniknięcia zderzenia z innymi autami, uczestniczącymi w ruchu drogowym. Wdrożenie systemu bezpieczeństwa planowane jest na początek lat 20. Według szefa Toyota Research Institute Gilla Pratta potencjał systemu do zapobiegania wypadkom jest tak duży, by udostępniać ją konkurencji. - Myślimy o tym, co mogłoby być dobre dla społeczeństwa - zaznaczył podczas targów Consumer Electronics Show (CES).
Nie wiadomo jeszcze dokładnie, czy rozwiązanie będzie udostępniane innym producentom na podstawie licencji czy jako pełny system.
Podobnie jak pojazdy autonomiczne, rozwiązanie Toyoty wykorzystuje czujniki, m.in. kamery i technologię LIDAR (Light Detection and Ranging), w celu wytyczania bezpiecznej drogi i korygowania błędów człowieka. Według organów nadzoru ruchu drogowego te ostatnie są przyczyną ponad 90 proc. wypadków śmiertelnych - przypomina agencja Bloomberg.
Cyberpiekarz
Codziennie świeży chleb za naciśnięciem jednego guzika. W pełni zautomatyzowane urządzenie może wypiekać kilka rodzajów bochenków: pszenny, z ziarnami czy razowy.
Maszyna piecze 10 chlebów na godzinę - bez nadzoru pracownika.
Wynalazek zyskał już pewną popularność. W najbliższych miesiącach trzy sieci handlowe wprowadzą wypieki od cyberpiekarza do swojej oferty.
Podkoszulka ostrzegająca przed zawałem
Francuski start-up zaprezentował natomiast bawełnianą podkoszulkę Chronolife. Wyposażona w zestaw czujników ma ostrzegać przed zawałem serca.
Pomóc mają w tym ustawiczne pomiary kluczowych czynników fizjologicznych, takich jak aktywność serca, oddech, czy temperatura ciała bądź nagle wykonane ruchy. Dane o stanie zdrowia użytkownika zbierane są w czasie rzeczywistym i analizowane przez algorytmy uczenia maszynowego. Informacje zebrane przez podkoszulkę widoczne mają być z poziomu aplikacji. Francuski start-up planuje sprzedawać swoje podkoszulki w cenie około 200 euro za sztukę (w przeliczeniu ok. 850 zł). Firma chce wejść ze swoim produktem na rynek europejski w marcu, na amerykański zaś - latem tego roku.
Inne nowości
Amerykańskie koncerny Intel i Facebook współpracują nad czipem AI, który ma zostać ukończony w drugiej połowie 2019 roku - ogłosiły firmy na targach Consumer Electronics Show w Las Vegas. Podobne prace prowadzą także inne firmy internetowe i producenci podzespołów. Komponent tworzony na potrzeby sztucznej inteligencji (AI) ma pomóc z wnioskowaniem, czyli procesem wykorzystywania algorytmów na przykład do automatycznego oznaczania znajomych na zdjęciach. Obecnie firma Intel dominuje na rynku wnioskowania opartego na uczeniu maszynowym, którego wartość zdaniem ekspertów ma wzrosnąć do 11,8 mld dolarów w 2021 roku. We wrześniu 2018 roku własny czip AI wydała firma Nvidia, miesiąc później czipy AI Ascend zaprezentował chiński Huawei. W listopadzie stworzenie podobnego komponentu wnioskującego na potrzeby chmury obliczeniowej Amazon Web Services potwierdził także koncern Jeffa Bezosa. Konkurencyjny chiński dostawca usług chmurowych Alibaba zapowiedziała produkcję własnego czipu AI w okolicy drugiej połowy 2019 roku.
Autor: mb//dap / Źródło: TVN24 BiS, PAP