Część klientów Santander Banku Polska w niedzielę miała do czynienia z nietypowym problemem. Naliczono im stukrotność płatności kartami. "Problem dotyczył poniżej 1 procenta transakcji realizowanych przez bank w niedzielę" - zapewniło w przesłanej portalowi tvn24.pl odpowiedzi biuro prasowe Santandera. Kłopoty dotknęły również niektórych klientów Wielkopolskiego Banku Spółdzielczego - neoBanku.
Pierwsze informacje o problemach klientów Santandera otrzymaliśmy na Kontakt 24. Jak przekazała nam internautka, osobom, które płaciły przy użyciu karty, z konta ściągana była kwota 100 razy większa, niż powinna być.
"W dniu dzisiejszym (niedziela - red.) w Santander Bank Polska S.A. ma miejsce wielka awaria systemu wszystkie płatności kartą Klientów są mnożone x 100. Zapłaciłam kartą 15 zł obciążyło mi konto kwotą 1500 zostaliśmy bez środków na koncie. Po telefonie na infolinii otrzymaliśmy informację że w Banku jest wielka awaria i wszystkie płatności kartą Klientów są mnożone x 100 i takie kwoty są zdejmowanie z kont" - poinformowała w niedzielę internautka (pisownia oryginalna).
Wpisy podobnej treści pojawiły się także na oficjalnych kanałach banku w mediach społecznościowych. "Wiemy o podobnych sytuacjach i bardzo Was przepraszamy za powstałe niedogodności" - odpowiadali przedstawiciele Santander Banku Polska.
Komunikat w sprawie nieprawidłowości pojawił się również na ogólnodostępnej infolinii banku. "Szanowni państwo, uprzejmie informujemy, że obecnie występują utrudnienia z wykonywaniem transakcji kartami. Pracujemy nad ich usunięciem. Przepraszamy" - mogliśmy w nim usłyszeć.
Na Kontakt 24 otrzymaliśmy również informację od innej internautki w sprawie problemów w Wielkopolskim Banku Spółdzielczym neoBanku. "Miał wczoraj również problem z płatnością kartami i również blokada na koncie była 100-krotną wartością zakupów. Na moim rachunku bankowym nadal mam blokadę środków na kwotę 2497,00 zł, a zakupy były na kwotę 24,97 zł" - napisała.
Wyjaśnienia banków
Portal tvn24.pl wysłał zapytanie w tej sprawie do przedstawicieli banku. Ewa Krawczyk z biura prasowego Santander Banku Polska przyznała, że "założono nieprawidłowe blokady".
"Nieprawidłowe, wyższe blokady kwot z transakcji kartami płatniczymi zostały już zdjęte – od 21.40 są już prawidłowe. Problem dotyczył poniżej 1 proc. transakcji realizowanych przez bank w niedzielę. Bardzo przepraszamy naszych klientów za te niedogodności" - przekazała w przesłanej nam odpowiedzi.
Z kolei zastępca dyrektora Departamentu Rachunków i Usług Elektronicznych w NeoBanku Przemysław Dysarz przekazał TVN24 Biznes, że karty płatnicze VISA wydawane przez bank "obsługiwane są przez systemy informatyczne Santander Bank Polska" i że jest "awaria systemów informatycznych po stronie kontrahenta".
"Z informacji przekazanych przez Santander BP S.A. wynika, że awaria została usunięta. W przypadku neoBanku awarią dotkniętych zostało 15 transakcji naszych klientów, którym przywrócono już prawidłowy stan środków na koncie. Bank przeprasza za wszelkie niedogodności" - napisał Dysarz.
Z podobnym problemem w lutym tego roku mierzyli się klienci mBanku. W tamtym przypadku niektórym osobom podwójnie naliczano płatności kartami.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock