Żeby nie fundować klientom podwyżek cen, producenci ingerują w zawartość opakowania. Konsumenci płacą za swoje ulubione produkty tyle samo, ale w zamian dostają mniej. Taki trend jest widoczny od kilku lat na całym świecie, w tym w Polsce, ale dopiero brytyjski urząd postanowił sprawdzić, jak bardzo "skurczyły" się opakowania. Zjawisko wykrył w przypadku 2,5 tys. produktów.
Kostka masła 170 g, jogurt 330 g, opakowanie makaronu 400 g - do takich napisów na opakowaniach powoli się przyzwyczajamy. Nie ma jednej reguły, jaka ilość sprzedawanego produktu powinna być zaoferowana, a ilości potrafią skurczyć się z tygodnia na tydzień. Niewiele osób zapewne pamięta, że kilka lat temu kostka masła ważyła 250 g, jogurt 500 g, a opakowanie makaronu niemal zawsze miały wagę 500 g.
Mniejsze opakowanie
Kurczącym się produktom w Wielkiej Brytanii przyjrzał się odpowiednik naszego GUS-u (Office for National Statistics - ONS). Zdaniem urzędników zjawisko wpłynęło na rozmiar ponad 2,5 tys. dostępnych w brytyjskich sklepach dóbr.
Trend kurczących się opakowań dotyczy przeważnie żywności. Mniejsze są jednak nie tylko opakowania słodyczy, napojów, ale też np. papieru toaletowego.
BBC zwraca uwagę na czekoladowe batoniki, które są mniejsze o 12-15 procent niż jeszcze 5 lat temu.
Producenci twierdzą, że zmniejszają produkty aby nie podnosić cen i by konsumentów stać było na zakupy. Takie zjawisko zyskało nawet w ekonomii swoją specjalną nazwę "shrinkflation", gdzie pierwszy człon nawiązuje do kurczenia się produktu, a drugi - do inflacji. Jednym słowem producenci, żeby nie musieć podwyższać cen, zmniejszają zawartość opakowania.
Jakość produktu
Zjawisko może nie tylko wpłynąć na ilość sprzedawanego produktu, ale też na jego jakość - twierdzi ONS. Jak się okazuje, konsument może kupić mniej za tę samą cenę ale także są to produkty gorszej jakości niż jeszcze kilka lat temu.
Producenci podają, że do zmniejszania masy produktów żywnościowych zmuszają ich m.in. rosnące ceny surowców. Jednak eksperci podają to w wątpliwość. Jak podaje ONS, dobrym przykładem są słodycze. Cena kakao w 2015 roku osiągnęła swój rekord, ale od kilku lat cena cukru systematycznie spada.
Autor: ps/ms / Źródło: BBC MarketWatch tvn24bis.pl