Po decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ING Bank Śląski zwróci prowizję klientom za to, że w nieprawidłowy sposób informował ich o zmianach w opłatach, prowizjach, regulaminach oraz umowach.
Rekompensaty to konsekwencja decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z początku sierpnia tego roku. Urząd uznał bowiem niektóre działania ING Banku Śląskiego za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.
Chodzi o sposób, w jaki poinformowano klientów o zmianach w opłatach i prowizjach, regulaminach oraz umowach. Dowiadywali się bowiem o nich za pomocą wiadomości elektronicznych przesyłanych w ramach systemu bankowości internetowej.
Zdaniem urzędu wewnętrzne systemy banków w obecnej formie nie spełniają cech trwałego nośnika informacji, ponieważ m.in. są całkowicie pod ich kontrolą, więc klient nie ma gwarancji, że treść nie będzie zmieniana przez bank.
Tymczasem prawo wymaga, aby banki przekazywały informacje na trwałym nośniku. Według UOKiK takim nośnikiem jest np. list w formie tradycyjnej lub elektronicznej, informacja zapisana na nośniku USB lub płycie CD, a także wiadomość e-mail, o ile zawiera w sobie wszystkie niezbędne dane.
Działania banku
W związku z tą decyzją ING Bank Śląski zobowiązał się do zwrotu różnicy pobranej opłaty lub prowizji wynikającej z jej podwyższenia lub zmiany sposobu jej naliczania oraz nowo wprowadzonej pobranej opłaty lub prowizji.
Na zwrot mogą liczyć klienci, którzy przed 1 marca 2017 roku mieli rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy lub byli użytkownikami karty wydanej do rachunku, byli użytkownikami systemu bankowości internetowej i wyłącznie przez ten system byli informowani przez bank o proponowanych zmianach opłat i prowizji dotyczących rachunku, które weszły w życie od 1 stycznia 2014 roku do 1 marca 2017 roku.
Po otrzymaniu informacji w systemie Moje ING, od 1 października do 30 listopada 2018 r. należy udać się do wybranego przez siebie oddziału banku w celu podpisania aneksu i rozliczenia opłat/prowizji.
Bank - jak poinformowano - przyznał również klientom rekompensatę w postaci zwolnienia z pobierania opłat za wypłaty gotówki ze wszystkich bankomatów w kraju, dokonane kartą debetową wydaną do rachunku, kartą przedpłaconą lub kredytową - od 29 października do 28 listopada 2018 roku.
Inne banki
ING Bank Śląski nie jest jedyną instytucją finansową, którą UOKiK skrytykował za sposób komunikacji z klientami.
W lipcu 2018 roku UOKiK poinformował, że o zmianach opłat nieprawidłowo informowały Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK (obecnie Santander Bank Polska), Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao SA i Plus Bank.
ING Bank Śląski był, według stanu na koniec 2017 roku, piątym pod względem aktywów bankiem w Polsce. W zestawieniu wyprzedzały go PKO BP, Pekao, BZ WBK i mBank.
Autor: mb//dap / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock