Obroty centrów handlowych w sierpniu 2022 roku były o 19,9 procent wyższe niż w sierpniu 2019 roku, czyli jeszcze pandemią COVID-19 - wynika z najnowszych danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH). Wśród poszczególnych kategorii największe wzrosty dotyczyły gastronomii i wyposażenia domu. Rośnie też liczba odwiedzających sklepy.
Jak podano w poniedziałkowym komunikacie, obroty centrów handlowych w sierpniu br. wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. W największych galeriach (powyżej 60 tys. m2 GLA - powierzchnia obiektu przeznaczona pod wynajem) o ponad jedną czwartą, 26,2 proc. Duże obiekty (40-60 tys. m2 GLA) zanotowały wzrosty o 14,6 proc., średnie (20-40 tys. m2 GLA) o 13,6 proc., a najmniejsze (5-20 tys. m2 GLA) o 12,6 proc.
Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych, zauważył, że "obroty centrów handlowych pozostają wyższe niż przed pandemią". "Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że w sierpniu 2022 roku wzrosły o blisko 20 procent w porównaniu do sierpnia 2019 roku. Liczymy, że podobne wyniki utrzymają się także w nadchodzących miesiącach, które są kluczowe dla handlu" - dodał.
Poznański przekazał, że branża z uwagą obserwuje "wciąż rosnącą inflację i w konsekwencji wzrastające koszty utrzymania, na które dodatkowo wpływają jeszcze ponadnormatywne koszty energii". "Z pewnością są to czynniki, które mogą wpływać na postawy konsumentów" - ocenił dyrektor zarządzający PRCH.
Więcej klientów w galeriach
Rada wskazała, że w czasie wakacji klienci chętnie korzystali z oferty gastronomicznej, proponowanej przez centra handlowe. "Wzrost w tej kategorii o blisko 39 procent pokazuje, jak ważny dla klientów jest aspekt społeczny centrów handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi po okresie zamknięcia, który wymusiła pandemia. To trend trwający od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych" - podkreślono.
Ponadto - jak czytamy w komunikacie - Polacy chętnie kupują sprzęt RTV i AGD oraz artykuły wyposażenia domu w sklepach stacjonarnych. Obroty w tej kategorii wzrosły o ponad 28 proc. Z kolei moda odnotowała ponad 12-proc. wzrost dynamiki obrotów w porównaniu do sierpnia 2019 roku.
PRCH podała też, że odwiedzalność centrów handlowych we wrześniu 2022 roku, mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była o 0,7 proc. wyższa niż we wrześniu 2019 roku.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock