Najnowszy ranking "Forbesa" nie przyniósł zaskoczenia. Na czele najbardziej wartościowych marek na świecie znalazł się po raz szósty z rzędu Apple. Miejsce na podium zajęły też Google i Microsoft. Z kolei miano najszybciej rozwijającej się marki trafiło do Facebooka.
Apple w stosunku do roku ubiegłego zaliczył 6-procentowy wzrost wartości i zajął najwyższe miejsce w dorocznym rankingu "Forbesa". Z wartością 154,1 mld dolarów, gigant z Cupertino wyprzedził Google o 87 proc.
To co jednak znajduje się w centrum uwagi inwestorów to najgorszy od ponad dekady kwartał, który otworzył bieżący rok. Pierwszy raz w historii spadła sprzedaż iPhone'ów. Amerykański gigant poinformował, że zanotował 13-proc. obniżkę przychodów.
Kwartalna sprzedaż wyniosła 50,55 mld dolarów, podczas gdy w ubiegłym roku było to 58 mld dolarów. To dla firmy pierwszy spadek przychodów od 2003 roku.
Google odrabia straty
Za plecami Apple'a znalazło się Google, które zmniejszyło swoją stratę dzięki wzrostowi wartości w ciągu roku o 26 proc.
Wicelider jest częścią Alphabet, spółki powołanej w ubiegłym roku przez Google. Należą do niej przedsiębiorstwa, których poprzednim właścicielem było Google. To jednak wyszukiwarka internetowa nadal wiedzie prym i znajduje się w centrum zysków spółki. Jak wskazuje "Forbes" ludzie nadal są bowiem skłonniejsi do korzystania z Google, a nie wyszukiwarki Bing.
Ostatnie miejsce na podium uzupełnił właśnie właściciel wyszukiwarki Bing - Microsoft, jednocześnie pokazując, że światem rządzi technologia.
Najszybciej rozwijającą się marką w pierwszej setce rankingu już drugi rok z rzędu został natomiast Facebook, który w ciągu ostatnich 12 miesięcy urósł aż o 44 proc.
Liczba aktywnych użytkowników wzrosła do 1,65 mld, a przeciętny użytkownik Facebooka i Instagrama spędza w tych mediach społecznościowych średnio 50 minut dziennie. Dziennikarz "The New York Times" James Stewart zauważa, że to więcej czasu niż ludzie spędzają na czytaniu (19 minut), czy aktywności sportowej (17 minut).
Pierwsza dziesiątka rankingu
1. Apple
Wartość marki: 154,1 mld dolarów
Zmiana rok do roku: 6 proc.
2. Google
Wartość marki: 82,5 mld dolarów
Zmiana rok do roku: 26 proc.
3. Microsoft
Wartość marki: 75,2 mld dolarów
Zmiana rok do roku: 9 proc.
4. Coca-Cola
Wartość marki: 58,5 mld dolarów
Zmiana rok do roku: 4 proc.
5. Facebook
Wartość marki: 52,6 mld dolarów
Zmiana rok do roku: 44 proc.
6. Toyota
Wartość marki: 42,1 mld dolarów
Zmiana rok do roku: 11 proc.
7. IBM
Wartość marki: 41,4 mld dolarów
Zmiana rok do roku: -17 proc.
8. Disney
Wartość marki: 39,5 mld dolarów
Zmiana rok do roku: 14 proc.
9. McDonald's
Wartość marki: 39,1 mld dolarów
Zmiana rok do roku: -1 proc.
10. GE
Wartość marki: 36,7 mld dolarów
Zmiana rok do roku: -2 proc.
Sześć nowości z konferencji Google'a I/O 2016:
Autor: mb//km / Źródło: Forbes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock