Sejm przegłosował ustawę o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Konsekwencją nowelizacji ma być nowe rozporządzenie określające warunki realizacji programu Dobry Start. Wnioski o świadczenie będzie można składać wyłącznie poprzez systemy teleinformatyczne, ma się także zmienić sposób wypłaty środków.
Za przyjęciem nowelizacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej głosowało 242 posłów, 164 było przeciw, a 45 wstrzymało się od głosu. Teraz ustawa trafi do prac w Senacie.
Wcześniej Sejm odrzucił poprawkę Koalicji Obywatelskiej wydłużającą vacatio legis ustawy do 12 miesięcy, aby obywatele mogli przygotować się do wejścia w życie nowych przepisów.
Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dnia od dnia ogłoszenia. "Obowiązujące na mocy zmienianego upoważnienia ustawowego rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu Dobry Start zachowa moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych" - wskazano w ocenie skutków regulacji.
Rada Ministrów wyda zatem nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków realizacji programu Dobry Start. Zgodnie z ustawą rząd będzie mógł określić w rozporządzeniu, że składanie wniosku o świadczenie odbywa się wyłącznie w drodze elektronicznej.
Projekt rozporządzenia w tej sprawie w ubiegłym tygodniu został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Nowe rozporządzenie ma obowiązywać od 1 lipca tego roku.
Świadczenie w wysokości 300 zł przysługuje raz w roku na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia. Dzieci niepełnosprawne, uczące się w szkole, otrzymają świadczenie do ukończenia przez nie 24. roku życia. Wsparcie przysługuje także na uczniów szkół policealnych i szkół dla dorosłych
Zmiany w programie Dobry start
Projekt rozporządzenia zakłada trzy zasadnicze zmiany w programie Dobry Start.
Zgodnie z projektem rozporządzenia, po pierwsze, zmienić ma się organ obsługujący program Dobry Start. Proponowana zmiana zakłada zmianę organu na Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Obecnie zadania związane z realizacją świadczenia wykonują gmina i powiat.
Druga zmiana zakłada wyłączenie możliwości składania wniosków w formie papierowej i pozostawienie wyłącznie możliwości składania wniosku o świadczenie poprzez systemy teleinformatyczne. Obecnie wniosek można złożyć także w formie tradycyjnej - bezpośrednio w urzędzie lub za pośrednictwem poczty.
"Narzędziem, które będzie wykorzystywane do wnioskowania o świadczenie Dobry Start oraz do kontaktu ZUS z klientem, jest Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Każdy wnioskodawca będzie korzystać z konta już założonego na PUE (np. w związku z uprzednim korzystaniem z bonu turystycznego, czy innych form wsparcia, czy też z uwagi na bycie płatnikiem składek), czy też założy takie konto dla celów wnioskowania o świadczenie ZUS" - czytamy w uzasadnieniu.
Po trzecie, zmienić ma się sposób wypłaty Dobrego Startu. Rząd chce odejść od wypłaty świadczenia w formie gotówkowej i przekazem pocztowym na rzecz wypłaty w formie bezgotówkowej na wskazany przez wnioskodawcę rachunku bankowego.
"Ważnym argumentem przemawiającym za tak ukształtowanym sposobem dystrybucji świadczenia dobry start jest kwestia ponoszonych wydatków. Koszt zlecenia przez ZUS wykonania pojedynczego przekazu pocztowego przez operatora pocztowego w postaci Poczty Polskiej S.A. wynosi obecnie 7,12 zł, podczas gdy koszt przelewu bankowego realizowanego na zlecenie Zakładu to 0,06 zł" - wyjaśniono.
W ocenie MRiPS ma to przynieść oszczędności w latach 2021-2031 na poziomie ok. 488 mln zł.
Obawy opozycji
W czwartek podczas drugiego czytania posłowie opozycji zwracali uwagę na problem wykluczenia cyfrowego i wyrażali obawy, że takie zmiany utrudnią wielu rodzinom dostęp do świadczenia Dobry Start.
Wiceminister rodziny i polityki społecznej Barbara Socha odpowiadała, że ZUS ma duże doświadczenie w realizacji tego typu zadań. Wymieniła przy tym obsługę bonu turystycznego i dodatku solidarnościowego. Socha przypomniała też, że ZUS w swoich placówkach organizuje pomoc dla osób wykluczonych cyfrowo.
Wnioski do listopada
Aby otrzymać wsparcie z programu Dobry Start, należy złożyć wniosek. Na dotychczasowych zasadach można go złożyć przez internet od 1 lipca lub drogą tradycyjną od 1 sierpnia. Termin na złożenie wniosku mija wraz z końcem listopada.
Wniosek może złożyć matka, ojciec, opiekun prawny dziecka lub opiekun faktyczny dziecka.
Obecnie z programu korzysta ok. 4,45 mln dzieci. Z danych MRiPS na grudzień 2020 roku wynika, że od momentu uruchomienia w 2018 roku na program wydano ponad 4 mld złotych. Łączne koszty obsługi świadczenia od początku funkcjonowania programu, wyniosły zaś blisko 131 mln zł.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock