Wydatki na transfery klubów brytyjskiej Premier League wyniosły w sezonie 2013/2014 rekordowe 760 milionów funtów. Hitem zimowego okna transferowego było przejście Juana Mata z Chelsea Londyn do Manchesteru United za 37,1 mln funtów. Z kolei w letnim - zakup przez Arsenal Londyn Mesuta Oezila z Realu Madryt za 42 mln funtów.
W piątek, ostatnim dniu zimowego okienka transferowego, wydatki po raz pierwszy w historii przekroczyły 700 mln funtów i ostatecznie wyniosły 760 mln. Tym samym pobito rekord z sezonu 2008/2009, kiedy to drużyny wydały 670 mln.
Hojny Manchester, skromna Chelsea
W styczniowym okienku transferowym kluby wydały na zakupy zawodników 130 mln funtów. To o 10 mln więcej niż w zeszłym sezonie, ale prawie dwa razy mniej niż w 2011 roku, gdy padło rekordowe 225 mln. 60 proc. kwoty wydanej w tym miesiącu przypada tylko na dwa kluby Manchester United i Chelsea Londyn.
Jak pisze BBC, największym krajowym zimowym transferem był zakup przez "Czerwone Diabły" pomocnika Chelsea Juana Mata za 37,1 mln funtów. To zresztą był najwyższy transfer tego okienka na świecie, a Hiszpan stał się najdroższym zawodnikiem w historii drużyny z Manchesteru.
Z kolei Chelsea podpisała umowę za 12 mln z francuskim obrońcą Kurtem Zoumą z St. Etienne. Piłkarz będzie jednak grał w swoim klubie do końca obecnego sezonu. Za prawie dwa razy tyle (21 mln) londyński klub przekonał do gry u siebie pomocnika Nemanja Matica, który grał w Benfice Lizbona.
Powyższe zakupy nie przebiły jednak transferowego rekordu ligi w tym sezonie. W czerwcu Arsenal Londyn przekonał do siebie Mesuta Oezila z Realu Madryt 42 milionami funtów.
Miliardy za prawa do emisji
Zdaniem Dana Jonesa z firmy doradczej Deloitte, kluby mogły sobie pozwolić na większe wydatki dzięki większym przychodom z umów transmisji. - To daje klubom Premier League możliwość kontynuowania inwestycji w talenty - powiedział ekspert.
Nadawca BSkyB zapłacił łącznie 2,28 miliarda funtów za prawa do emisji 116 meczów w sezonie od 2013/0214 i 2015/2016. Natomiast BT zapłaciła 736 mln za prawa do 38 spotkań w sezonie przez następne trzy lata.
To wzrost o 70 proc. w porównaniu do poprzednich pakietów wykupionych przez stacje.
Autor: rf//gry / Źródło: BBC