Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące sprzedaży detalicznej. W październiku sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2024 roku była wyższa niż przed rokiem o 1,3 procent (wobec wzrostu o 2,8 procent w październiku 2023 roku). W porównaniu z wrześniem 2024 roku. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 7,8 procent.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,3 proc. (wobec wzrostu o 2,8 proc. w październiku 2023 r.). W porównaniu z wrześniem 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 7,8 proc. W okresie styczeń-październik 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,4 proc. (wobec spadku o 2,6 proc. w analogicznym okresie 2023 r.).
Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 0,7 proc. oraz o 6,8 proc. w ujęciu mdm. W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 1,7 proc. rdr.
W październiku 2024 r. wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grup:
pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 24,1 proc.), pozostałe (o 12,0%), farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 9,6 proc.), prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 1,8 proc.). Jak wskazuje GUS "przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej "ogółem" wykazały spadek sprzedaży (podmioty sprzedające żywność, napoje i wyroby tytoniowe o 1,2 proc., natomiast jednostki handlujące paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi o 9,1 proc.)".
Wzrost sprzedaży przez internet
W październiku 2024 r. w porównaniu z październikiem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 2,5 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży "ogółem" nieco zwiększył się w październiku 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 9,0 proc. do 9,1 proc.
"Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: "tekstylia, odzież, obuwie" (z 19,9 proc. przed rokiem do 25,9 proc.), "meble, rtv, agd" (odpowiednio z 17,1 proc. do 19,0 proc.) oraz "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (z 24,8 proc. do 25,0 proc.)" - podaje GUS.
"Alarm odwołany"
Analitycy zespołu Analizy Pekao odnosząc się do danych przedstawionych przez GUS stwierdzili, że "alarm odwołany".
"Sprzedaż detaliczna w październiku wzrosła o 1,3% r/r, powyżej oczekiwań. Wrześniowa zapaść wygląda na jednorazowy artefakt, a straty zostały w październiku w większości odrobione (+5,7% m/m SA)" - czytamy w komentarzu.
"Nie zmienia to faktu, że sprzedaż detaliczna towarów nie zachwyca, a jej poziom od prawie 3 lat stoi w miejscu" - dodano.
Eksperci z ING Economics zwrócili uwagę, że spodziewali się wyższego wzrostu (2,2 proc.), a tzw. konsensus rynkowy, po bardzo słabym wrześniu (-3 proc.), wynosił 0,5 proc.
"Wysoka baza na paliwach z ubiegłego roku, kiedy kierowcy gromadzili zapasy korzystając z promocyjnych cen. Odbicie w sprzedaży aut. Wzrost konsumpcji spowolnił w 2poł24" - wskazano.
Z kolei Polski Instytut Ekonomiczny wskazał, że najnowsze dane mówią o tym iż "konsumpcja pozostaje osłabiona, choć popyt na usługi jest nieco silniejszy niż na towary".
"Gospodarstwa domowe dalej ograniczają konsumpcję na rzecz odbudowy oszczędności" - ocenia PIE.
Źródło: GUS
Źródło zdjęcia głównego: YOUR SHOT/AdobeStock