W maju zarejestrowano w Polsce niecałe 22,5 tys. nowych samochodów osobowych, o 2,73 proc. mniej niż przed rokiem, i zaledwie 1,6 proc. więcej niż w kwietniu. Jeszcze bardziej spada sprzedaż aut używanych. W maju zarejestrowano 58,15 tys. takich samochodów, o 1,17 proc. mniej niż w kwietniu i o 9,74 proc. mniej niż w maju 2010 roku.
Jak wynika ze wstępnych danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, o czym informuje monitorujący rynek instytut Samar, w sumie od początku roku do końca maja zarejestrowano 113 tys. 165 nowych samochodów osobowych, o 4,88 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W tym samym czasie zarejestrowano 267 tys. 437 samochodów używanych, czyli o 7,65 proc. mniej w porównaniu z pięcioma pierwszymi miesiącami 2010 roku.
Jak informują dilerzy samochodowi, sprzedaż aut osobowych dla klientów indywidualnych jest poniżej oczekiwań i zakładanych prognoz. Ruch w salonach samochodowych, zwykle o tej porze roku spory, zamiera. Niewielu klientów odwiedza salony, jeszcze mniej decyduje się na zakup samochodu. Po zmianie przepisów podatkowych dla firm odpadła też sprzedaż "aut z kratką".
W salonach rządzi Skoda...
Liderem polskiego rynku nowych samochodów jest nadal Skoda, która w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku sprzedała 13 tys. 506 samochodów, o 4,16 proc. mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Udział Skody w polskim rynku wyniósł 11,88 proc.
Na pozycji wicelidera znalazł się Opel. Niemiecki producent sprzedał i zarejestrował od początku roku 9320 aut - o 2,49 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku, a jego udział w rynku sięgnął 8,22 proc
Na trzecim miejscu jest Toyota - 8737 sprzedanych aut (spadek o 12,51 proc., udział w rynku 7,71 proc.), a dalej w kolejności: Ford - 7999 samochodów (spadek 8,51 proc., udział w rynku 7,06 proc.), Fiat 7860 aut (spadek o 15,97 proc., udział w rynku 6,93 proc.).
... a na lawecie z Zachodu - 10-letni VW
Wśród sprowadzonych w tym roku aut najwięcej jest w wieku powyżej 10 lat (47,39 proc. wszystkich sprowadzonych do Polski). Auta w wieku od 4 do 10 lat stanowiły 44,16 proc. importu, natomiast samochody najmłodsze, w wieku do 4 lat, zaledwie 8,45 proc. importu.
W rankingu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów używanych liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen, przed Oplem, Renault, Fordem, Audi, Peugeotem, Seatem, BMW i Toyotą.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24