Tylko 17 proc. Polaków wie, co oznacza termin scoring, a 8 proc. badanych wie, co to jest rzeczywista roczna stopa oprocentowania - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Biura Informacji Kredytowej i Fundacji Kronenberga przez MillwardBrown. Jak podkreśla Biuro Informacji Kredytowej: faktyczna, obiektywna wiedza Polaków jest jeszcze mniejsza, niż im się wydaje.
50 proc. Polaków ma pożyczkę lub kredyt. Z badania wynika, że 39 proc. respondentów ocenia swoją wiedzę dotyczącą tematyki finansowej jako słabą, a 43 proc. jako średnią.
62 proc. badanych Polaków przyznaje, że wie, co to jest zdolność kredytowa, a 49 proc. - co oznacza wiarygodność finansowa. Pojęcie historii kredytowej zna 45 proc. respondentów, a pętli zadłużenia i upadłości konsumenckiej - odpowiednio 33 proc. i 26 proc. badanych Polaków.
Brakuje też wiedzy na temat innych produktów bankowych
Według autorów badania o kredytach lub pożyczkach Polacy najczęściej myślą w kontekście zakupu dóbr i usług, podczas gdy w rzeczywistości bardzo często służą one jako źródło finansowania bieżących potrzeb. 18 proc. Polaków kupuje na kredyt sprzęt RTV lub AGD. 6 proc. badanych zadłuża się na samochód, a 4 proc. na meble. Z kolei bieżące potrzeby finansuje kredytem 27 proc. Polaków.
Prezes Fundacji Kronenberga Krzysztof Kaczmar zwrócił uwagę, że w ubiegłorocznej edycji badania "Postawy Polaków wobec oszczędzania", co trzeci ankietowany nie potrafił poprawnie odpowiedzieć na pytanie, jaki zysk po pół roku przyniesie lokata w wysokości 1000 zł, oprocentowana 6 proc. w skali roku.
Według przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego Andrzeja Jakubiaka, świadomość finansowa klientów banków ma istotne przełożenie na bezpieczeństwo, zarówno ich samych, jak i sektora bankowego.
Autor: pp//gry/zp / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock