Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW) połączyła pod ziemią trzy swoje kopalnie, by efektywniej i taniej wykorzystywać złoża węgla. Będzie to możliwe dzięki wydrążonemu właśnie przekopowi między kopalnią Jas-Mos a połączonymi już kopalniami: Borynia i Zofiówka.
Wszystkie te zakłady od początku 2013 r. tworzą jedną tzw. kopalnię zespoloną Borynia-Zofiówka-Jastrzębie. Nie były dotąd jednak w pełni połączone pod ziemią. Od 2009 r. takie połączenie działa między wcześniej odrębnymi kopalniami (dziś nazywane są ruchami) Borynia i Zofiówka. W 2009 r. ruszyły też prace nad wyrobiskiem łączącym Zofiówkę i Jas-Mos.
Przekopali
Jak poinformowała w piątek rzeczniczka JSW Katarzyna Jabłońska-Bajer, właśnie zakończono prace nad drążeniem prawie 3 km nowego przekopu. Od strony Zofiówki zewnętrzni wykonawcy wydrążyli ponad 2 km, a od Jas-Mosu – ok. 850 m. Przekop łączy wyrobiska na poziomie 600 m w Jas-Mosie i 900 m w Zofiówce. Podziemne połączenie wszystkich trzech ruchów kopalni Borynia-Zofiówka-Jastrzębie to zamknięcie kolejnego etapu strategicznej inwestycji JSW – polegającej na pełnej integracji techniczno-organizacyjnej tych dawnej odrębnych kopalń. Jak przekazał Czesław Kubaczka, dyrektor zespolonej kopalni Borynia–Zofiówka–Jastrzębie, teraz w przekopie zostaną zabudowane przenośniki o szerokości taśmy 1,2 m. - Zakładamy, że do końca 2015 r. cały urobek z Jas-Mosu będzie transportowany do ruchu Zofiówka. To umożliwi wyłączenie z procesu technologicznego zakładu przeróbczego ruchu Jas-Mos - wskazał Kubaczka Zaznaczył, że kolejnym realizowanym etapem integracji kopalni jest modernizacja zakładu przeróbki węgla w Zofiówce. Zakład ten powinien być gotowy na przejęcie urobku z wszystkich trzech części zakładu do końca 2016 r.
Efektywniejsze działanie
Poprzez połączenie trzech kopalń, położonych w północnej części Jastrzębia Zdroju, powstał największy w JSW zakład wydobywczy. Kopalnia zespolona oznacza lepsze wykorzystanie złoża, majątku produkcyjnego oraz maszyn i urządzeń. Dzięki połączeniu kopalń znacznie tańszy może być transport węgla na powierzchnię. Zamiast transportu węgla trzema szybami, urobek docelowo ma być transportowany jednym. Zakład będzie też bardziej elastyczny w przypadku awarii na trasie transportu węgla, bo w każdej chwili będzie można wykorzystać inny szyb. Tworzenie kopalni zespolonej rozpoczęło się od wykonania liczącego ponad 2,5 km przekopu między kopalniami Borynia i Zofiówka. Prace trwały prawie cztery lata i zakończyły się na początku 2009 r. W przekopie zamontowano taśmociąg, którym do zakładu przeróbczego Zofiówki trafia węgiel z Boryni. Uproszczenie transportu zmniejszyło koszty produkcji. Później w połączonej kopalni Borynia-Zofiówka ruszyło wydobycie z nowej ściany wydobywczej, gdzie znajduje się ponad milion ton węgla koksowego. Ściana ta obejmuje obszar górniczy wszystkich trzech kopalń. Sięgniecie po złoże jedną długą ścianą, zamiast dwoma odrębnymi, stało się możliwe po połączeniu Boryni z Zofiówką. Inną zaletą podziemnego połączenia kopalń jest usprawnienie wentylacji - umożliwia przewietrzanie części wyrobisk jednej kopalni z odprowadzeniem zużytego powietrza szybami wentylacyjnymi drugiej.
Ponad 50 lat
Żywotność zespolonej kopalni ma sięgnąć co najmniej 2070 r. m.in. dzięki udostępnieniu węgla z pola Bzie-Dębina. Częścią tej największej od ponad 20 lat inwestycji w polskim górnictwie jest trwające od 2010 r. głębienie nowego szybu wydobywczego (docelowo 1164 m), wokół którego powstać ma nowa infrastruktura. Równolegle postępują prace pod ziemią. Przed rokiem, po czterech latach przygotowań, udostępniono pierwsze pokłady pola. Rozpoczęcie stamtąd wydobycia planowane jest na 2017 r. JSW to największy w Unii Europejskiej producent węgla koksowego. Notowana na warszawskiej giełdzie spółka jest liderem grupy węglowo-koksowej, do której należą m.in. koksownie zabrzańskie, wałbrzyskie oraz koksownia Przyjaźń w Dąbrowie Górniczej.
Autor: mn//bgr / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: jsw.pl