Skody, Fiaty i Toyoty. To właśnie auta tych marek w ciągu ostatnich pięciu miesięcy najczęściej wyjeżdżały z polskich salonów. Przez pierwszych pięć miesięcy 2009 roku, sprzedano w Polsce ponad 142 tys. nowych samochodów. Ponad 20 tysięcy nowych aut kupili mieszkańcy Niemiec, Słowacji i innych krajów UE.
Od stycznia do końca maja polskie salony opuściło o 0,6 proc. więcej nowych samochodów osobowych niż w analogicznym okresie 2008 roku - poinformował instytut Samar, monitorujący rynek. W ciągu pięciu pierwszych miesięcy bieżącego roku sprzedano w Polsce 142 tys. 030 nowych samochodów.
Natomiast w maju sprzedano 25 tys. 328 aut. To o 11,7 proc. mniej niż w kwietniu i o 3,2 proc. mniej niż w maju ubiegłego roku.
Jak podał Samar, ponad 20 tys. aut zakupili w Polsce klienci z Niemiec, Słowacji oraz innych krajów Unii (dane za okres styczeń-kwiecień).
Skoda liderem na polskim rynku
Na pozycji lidera polskiego rynku umocniła się Skoda, która sprzedała od początku roku do końca maja 16 tys. 093 auta (o 12,4 proc. więcej niż przed rokiem). Dzięki temu zwiększyła udział w rynku z 10,2 do 11,3 proc.
Tytuł wicelidera zachował Fiat, którego sprzedaż wyniosła 15 tysięcy samochodów. Ponad 15 proc. wskaźnik wzrostu w ciągu roku pozwolił zwiększyć tej marce udział w rynku z 9,2 do 10,6 procent.
Na trzecim miejscu znalazła się Toyota - 12 tys. 958 sprzedanych aut (o 19,3 proc. mniej niż rok wcześniej). Udziały japońskiej marki w rynku zmniejszyły się z 11,4 do 9,1 proc.
Volkswagen za podium
Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Volkswagen - 12 tys. 013 sprzedanych od początku roku aut (wzrost o blisko 17 proc.), Ford - 10 tys. 853 (wzrost o 5,8 proc.), Opel - 10 tys. 591 (spadek o 15,7 proc.), Renault - 7 tys. 770 aut (spadek o 11,2 proc.), Kia - 6 tys. 781 (wzrost o 29,7 proc.), Peugeot - 5 tys. 598 (spadek o 23 proc.) i Hyundai - 5 tys. 377 aut (wzrost o 30 proc.).
Mitsubishi i Lancia idą na rekord
Rekordowe tempo wzrostu sprzedaży osiągnęły Mitsubishi i Lancia. Japońskie auta znalazły od początku roku 3 tys. 479 nabywców (o 122,2 proc. więcej niż przed rokiem), a włoskie kupiło w ciągu pięciu miesięcy 169 osób, o 101,2 proc. więcej niż w ubiegłym roku - informuje Samar.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24