W obecności francuskiego prezydenta Nicolasa Sarkozy'ego firma Alstom zaprezentowała w La Rochelle w zachodniej Francji prototyp nowego superszybkiego pociągu AGV. Pocią potrafi pokonać dystans tysiąca kilometrów w ciągu trzech godzin.
AGV (Automotrice a Grande Vitesse - Zespół Trakcyjny o Wielkiej Prędkości) jest rozwinięciem produkowanego dotąd przez Alstom modelu TGV (Train a Grande Vitesse - Pociąg o Wielkiej Prędkości). Od poprzednika odróżnia go brak wyodrębnionej lokomotywy: elektryczne silniki napędowe umieszczone są na osiach poszczególnych wagonów. W jednym składzie może ich być od 7 do 14.
Dzięki temu, że wagony AGV w większym stopniu zbudowane sa z aluminium i materiałów kompozytowych, masa typowego składu wynosi 395 ton - o 35 ton mniej niż pociągu TGV identycznej wielkości. Lżejsza konstrukcja wraz z jej aerodynamicznym dopracowaniem umożliwiła zwiększenie prędkości maksymalnej z 320 do 360 kilometrów na godzinę, choć jednocześnie moc napędu zmniejszono o 15 procent.
Pierwszym użytkownikiem pociągów AGV będzie prywatny włoski przewoźnik kolejowy Nuovo Transporto Viaggiatori (NTV), który zamówił 25 składów za łącznie 650 mln euro, z opcją na dodatkowych dziesięć.
Firma Alstom twierdzi, że kontroluje obecnie 70 proc. rynku pociągów szybszych niż 300 kilometrów na godzinę. AGV ma umocnić jego pozycję wobec dwóch głównych konkurentów - niemieckiego Siemensa i kanadyjskiego Bombardiera.
Źródło: gazeta.pl