Airbus A320 należy maszyn najczęściej widywanych na światowym niebie: do tej pory liniom lotniczym dostarczono ich niespełna 4,5 tysiąca. I zanosi się, że będzie dużo więcej. Producent zapowiedział właśnie wypuszczenie wersji A320neo, która będzie przede wszystkim mniej łakoma na paliwo.
Pierwsze egzemplarze oszczędniejszej wersji maszyny mają trafić do odbiorców wiosną 2016 roku. Różnica polegać będzie przede wszystkim na zastosowaniu bardziej ekonomicznego napędu, który ma zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 15 procent.
Silniki mają pochodzić od dwóch wytwórców: amerykańskiego Pratt & Whitney i CFM International - wspólnej firmy należącej do amerykańskiego General Electric i francuskiego Safran SA.
Producent ocenia, że rynek w ciągu następnych 20 lat wchłonie ok. 4 tysięcy takich maszyn. W projekt A320neo inwestuje okrągły miliard euro. Linie lotnicze oficjalną zapowiedź Airbusa przyjęły z życzliwym zainteresowaniem. Branża od dłuższego czasu usiłuje obniżać zużycie paliwa - najpierw z powodu jego kosztów, a ostatnio wobec nacisków na redukcję emisji dwutlenku węgla.
Airbus A320 to wąskokadłubowy samolot pasażerski średniego zasięgu, zabierający do 220 pasażerów. Pierwsze egzemplarze trafiły do klientów w 1988 roku, od tego czasu wyprodukowano ich w różnych odmianach niemal 4,5 tysiąca, a na kolejnych ponad dwa tysiące maszyn złożono formalne zamówienia..
Źródło: dapd, Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Airbus