Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość przysługuje konsumentom także wtedy, gdy odbierają oni zakupiony towar w sklepie stacjonarnym - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przywołując orzeczenie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK podkreśla, że w orzeczeniu sąd zgodził się ze stanowiskiem Urzędu.
Sprawa dotyczy ogólnopolskiej sieci księgarni Matras, która prowadzi też sklep internetowy. "Wyrok sądu dotyczy decyzji UOKiK z grudnia 2012 r. Urząd stwierdził wówczas, że w regulaminie sklepu internetowego Matras znalazły się niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienia" - informuje UOKiK.
Na miejscu nie
W komunikacie urzędu czytamy, że przedsiębiorca zastrzegł w regulaminie m.in., że "konsument, który zawarł umowę na odległość i zdecydował się na odebranie towaru w stacjonarnej księgarni Matras, mógł zrezygnować wyłącznie na miejscu w trakcie odbioru".
Jak podkreśla UOKiK, zgodnie z prawem, kupując w sklepie internetowym, konsument ma prawo odstąpić od umowy ciągu 10 dni.
"Nie ma przy tym znaczenia, czy przesyłka zostanie dostarczona pocztą, czy odbiór towaru następuje w lokalu przedsiębiorcy. W opinii Urzędu, w rezultacie praktyk spółki Matras, konsument mógłby zrezygnować z przysługującego mu prawa odstąpienia od umowy" - pisze UOKiK.
Sąd podzielił stanowisko Urzędu i utrzymał kary pieniężne w łącznej wysokości 452 664 zł. Sąd wydał wyrok 12 czerwca br. Nie jest on prawomocny, przedsiębiorcy przysługuje więcej odwołanie.
Autor: mn//gry/zp / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: matras.pl