Komisja Europejska uznała, że pomoc na restrukturyzację w wysokości 804 mln zł (ok. 200 mln euro), którą Polska planuje przyznać na rzecz Polskich Linii Lotniczych LOT, jest zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa - czytamy w komunikacie KE. Resort skarbu ocenił decyzję, jako "kluczową dla przyszłości przewoźnika".
O tym, że Komisja Europejska jeszcze w wakacje zatwierdzi pomoc dla PLL LOT mówił w rozmowie z TVN24 Biznes i Świat Rafał Baniak, wiceminister Skarbu Państwa.
Wiarygodny plan
Komisja uznała, że "plan restrukturyzacji LOT-u umożliwi spółce odzyskanie długoterminowej rentowności bez nadmiernych zakłóceń konkurencji na jednolitym rynku". - LOT przygotował wiarygodny plan restrukturyzacji, który powinien doprowadzić do odzyskania przez niego rentowności w niedalekiej przyszłości. Jednocześnie przewoźnik zlikwiduje loty na niektórych rentownych trasach i odstąpi od prawa do lądowania (tzw. sloty) na kilku lotniskach o dużym natężeniu ruchu, co wpłynie korzystnie na pozycję konkurencyjną innych linii i zmniejszy zakłócenia konkurencji spowodowane udzieleniem pomocy publicznej - powiedział Joaquín Almunia, komisarz ds. konkurencji.
Komisja Europejska prowadziła postępowanie, w którym oceniała, czy przyznanie PLL LOT w sumie ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej, jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jeśli KE nie uznałaby już udzielonej pomocy rządu za dozwoloną, PLL LOT musiałyby ją zwrócić.
Decyzja kończy formalne postępowanie wobec państwowego przewoźnika.
Resort skarbu zadowolony
Radości z decyzji Komisji nie kryje Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa. - Komisja Europejska ostatecznie potwierdziła dziś, że pomoc dla LOT-u została udzielona zgodnie z prawem, a plan naprawczy przewoźnika idzie w dobrym kierunku i jest wdrażany zgodnie z unijnymi przepisami - stwierdził. Jak dodał, zgoda KE "jest kluczowa dla przyszłości" państwowego przewoźnika. - Cieszy, że pozytywna decyzja została wydana wcześniej niż planowano. To potwierdza dobrą współpracę między przedstawicielami Komisji, Ministerstwa Skarbu i LOT-u - oświadczył.
Podkreślił, że zadania, które resort stawia przed spółką, to utrzymanie pozycji jako wiodącego przewoźnika lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej, intensyfikacja prac nad wieloletnią strategią, wykorzystanie potencjału, w tym samolotów B787 Dreamliner oraz aktywne poszukiwanie inwestora strategicznego.
W podobnym tonie wypowiedział się także prezes PLL LOT Sebastian Mikosz. "To bardzo ważny dzień dla LOT-u. Opisane w tym dokumencie działania zapewniają długoterminową konkurencyjność LOT, nie powodując zakłócenia wspólnego rynku i konkurencji" - oświadczył w komunikacie dla prasy.
Rentowność w 2015 r.
PLL LOT w grudniu 2012 roku otrzymały pierwszą transzę pomocy w wysokości 400 mln zł (ok. 100 mln euro), a tymczasową zgodę na pożyczkę KE wydała dopiero w maju 2013 r. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości PLL LOT, m.in. modernizacji floty oraz efektywnego wykorzystania samolotów.
Plan zakłada też przekazanie PLL LOT drugiej transzy pomocy na restrukturyzację w wysokości 381 mln zł, a także uzyskanie trwałej rentowności od 2015 r.
Autor: rf/km / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe