Za oknem jesień, czyli okres kiedy niskie temperatury dają nam nieźle w kość. W programie "Biznes dla Ludzi" wyjaśniamy, kiedy zaczyna się sezon grzewczy i co zrobić, gdy nasze kaloryfery są zimne, a zarządca budynku nie chce włączyć ogrzewania.
Rozporządzenie ministra gospodarki definiuje sezon grzewczy jako "okres w którym warunki atmosferyczne wymuszają dostarczanie ciepła w sposób ciągły do budynków". W rozporządzeniu nie ma jednak mowy o terminie rozpoczęcia oraz zakończenia tego okresu.
Ile trwa sezon grzewczy?
- Z tej definicji nic nie wynika - mówi Magdalena Treter-Wiśniowska z kancelarii Rąpała. - Sezon grzewczy jako czas określony datami to mit. Trwa on cały rok i próby określenia go poprzez konkretne daty nie mają absolutnie żadnego oparcia w przepisach prawa - wyjaśnia. Więc teoretycznie, jeżeli uznamy, że jest taka potrzeba, to administrator powinien udostępnić ogrzewanie również w środku lata. Większość systemów zaopatrujących osiedla działa bez przerwy. Kiedy więc zarządca budynku powinien włączyć ogrzewanie? Jak mówi Treter-Wiśniowska pewną wskazówką mogą być przepisy zawarte w rozporządzeniu ministra infrastruktury ws. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki.
- Tam znajdują się wartości, które powinny obowiązywać w pomieszczeniach. W przypadku zwykłych pomieszczeń mieszkalnych jest to 20 stopni Celsjusza, a w przypadku łazienki 24 stopnie Celsjusza - tłumaczy.
Odszkodowania i bonifikaty
Treter-Wiśniowska przypomina, że odpowiedzialnym za dostarczenie ciepła do naszych mieszkań jest zarządca budynku. To również on musi zgłaszać do przedsiębiorstwa ciepłowniczego wszelkie awarie.
- Jeśli temperatura w mieszkaniu spada poniżej 20 stopni Celsjusza należy wystąpić do zarządzającego nieruchomością, aby włączył ogrzewanie w budynku. Można to zrobić niezależnie od pory roku - dodaje.
Gość "Biznesu dla Ludzi" wyjaśnia, że jeżeli zarządca budynku nie będzie chciał włączyć ogrzewania to wówczas możemy go obciążyć kosztami leczenia naszego dziecka, gdy zachoruje w wyniku braku ogrzewania.
Z kolei w przypadku gdy energia, która nam jest dostarczana jest niskiej jakości lub w ogóle nie jest dostarczana to możemy żądać od przedsiębiorstwa ciepłowniczego bonifikaty w wysokości 1/30 miesięcznej opłaty za każdy dzień awarii.
Program "Biznes dla Ludzi" od poniedziałku do piątku na antenie TVN24 Biznes i Świat o godz. 18.15.
Autor: tol / Źródło: TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock