- Wysokie kary nałożone na te instytucje są adekwatne do skali naruszeń. Są one dodatkowo uzasadnione tym, że nie dostrzegliśmy ze strony tych instytucji znaczącego wysiłku, aby wyjść naprzeciw pokrzywdzonym klientom.- stwierdził szef UOKiK Adam Jasser komentując kary, jakie urząd nałożył na cztery instytucje finansowe: Aegon TU na Życie, Idea Bank, Open Finance i Raiffeisen Bank Polska.
Suma kar nałożonych wyniosła 50 414 411 zł. Jak podkreślił Jasser, to jedna z najwyższych nałożonych dotychczas przez urząd kar.
- Istotą naruszeń było nieprzestrzeganie przez te instytucje przepisów i dobrych obyczajów, co jest przejawem nieuczciwej konkurencji - powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej Jasser.
- Konkretnie chodzi o wprowadzanie w błąd konsumentów, co spowodowało, że kupowali oni skomplikowane i nieprzejrzyste produkty finansowe bez rzetelnej i pełnej informacji dotyczącej ich przeznaczenia, ryzyka i kosztów - mówił.
Jak mówił, kary mają obniżyć zyski z nieuczciwych praktyk i zapobiegać recydywie lub nowym naruszeniom. - Jest to szczególnie istotne w sektorze finansowym, gdyż podmioty działające na nim są instytucjami zaufania publicznego - podkreślił.
Nakaz zaniechania
Dodatkowo dwie z ukaranych instytucji - Aegon TU na Życie i Idea Bank - które zdaniem UOKiK nadal dopuszczają się nierzetelnych działań, otrzymały nakaz ich zaniechania. Decyzje te nie są ostateczne i przysługuje od nich odwołanie. Według urzędu, ukarane instytucje wprowadzały w błąd klientów, nie informując ich m.in. o kosztach rezygnacji z umowy, które często w ciągu pierwszych dwóch lat od zawarcia umowy sięgały 100 proc. wpłaconej przez nich składki. Konsultanci oferując nierzadko produkt przez telefon, przedstawiali go klientom szukającym bezpiecznej lokaty jako produkt oszczędnościowy, nie informując o dużym ryzyku z nim związanym. Eksponowali korzyści kosztem informacji o możliwych stratach. Jak poinformowano, w podobnych sprawach prowadzone są 24 postępowania wyjaśniające wobec 23 firm. UOKiK już wcześniej dwukrotnie nakładał kary za nieuczciwe praktyki w sprzedaży polisolokat, m.in. dla Getin Noble Banku w styczniu tego roku.
Wnioski o uregulowanie tej sfery rynku
UOKiK i Biuro Rzecznika Ubezpieczonych mają nadzieję, że decyzje Urzędu pomogą poszkodowanym klientom w dochodzeniu należności przed sądem. Urząd zapowiada też wnioski o uregulowanie tej sfery rynku. - Samoregulacja branży finansowej zawodzi. (...) W polskiej debacie publicznej często powtarza się, że "problemy" rozwiąże rynek, ale to nie następuje - mówił Jasser informując, że do Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Sprawiedliwości skierowano propozycję podjęcia konkretnych działań. Nie chciał jednak zdradzić żadnych szczegółów. Powiedział jedynie dziennikarzom, że Urząd nie będzie dążył do całkowitego zakazu sprzedaży polisolokat, a tylko ściślejszego ich uregulowania, a zwłaszcza zwiększenia obowiązków informacyjnych.
Prośba o wyższe standardy
- Nie jestem zwolennikiem zakazów, bo chcę, żeby rynek funkcjonował sprawnie. (...) Zróbmy najpierw porządek z wypełnianiem obowiązków informacyjnych. Spróbujmy wymusić na branży wyższe standardy sprzedaży tych produktów. Jeżeli to nie wystarczy, to wtedy można się zastanawiać, czy te produkty w ogóle powinny istnieć na rynku - powiedział. Jak dodał, jego osobistym zdaniem polisolokaty powinny zniknąć z rynku. - Uważam, że same instytucje finansowe nie powinny oferować tych produktów. (...) Tak jak te produkty były sprzedawane, nie obawiam się użyć tego słowa, że były to produkty oszukańcze - mówił.
Polisolokaty wprowadzają w błąd
- Już sama nazwa "polisolokata" wprowadza w błąd, bo to jest ani polisa, ani lokata. Natomiast oba te słowa wzmacniają poczucie bezpieczeństwa klienta, bo i polisa i lokata kojarzy się z czymś bezpiecznym. De facto jest to produkt inwestycyjny wysokiego ryzyka - ocenił. Tzw. polisolokaty to potoczne określenie ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi. Niewielka część składki przeznaczona jest na ubezpieczenie, a w większości pieniądze klientów idą na inwestycje w fundusze. Umowy zawierane są zazwyczaj na wiele lat. Jest to stosunkowo nowy produkt dostępny na polskim rynku dopiero od kilku lat.
O tym jak zrezygnować z polisolokaty powiemy w programie "Biznes dla ludzi" w TVN24 Biznes i Świat o godzinie 18.00.
Autor: pp//bgr / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24